Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Αποφοιτώντας από το νηπιαγωγείο : το πορτραίτο των παιδιών μέσα από τα μάτια των νηπιαγωγών πριν εισέλθουν στο δημοτικό σχολείο  

Αποτελέσματα - Λεπτομέρειες

Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000410356
http://l
Τίτλος Αποφοιτώντας από το νηπιαγωγείο : το πορτραίτο των παιδιών μέσα από τα μάτια των νηπιαγωγών πριν εισέλθουν στο δημοτικό σχολείο
Συγγραφέας Κουνάλη, Ευφροσύνη
Σύμβουλος διατριβής Ε. Γουργιώτου
Περίληψη Στον ελληνικό ερευνητικό χώρο δεν έχουν εκπονηθεί ερευνητικές μελέτες που να περιγράφουν το πορτρέτο των μικρών παιδιών λίγο πριν την ολοκλήρωση της προσχολικής τους εκπαίδευσης, χρησιμοποιώντας μία εναλλακτική μορφή αξιολόγησης και πιο συγκεκριμένα μία κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων βάσει του αναλυτικού προγράμματος (curriculum-basedassessment rating rubric). Κύριος σκοπός αυτής της μεταπτυχιακής εργασίας είναι η μελέτη των αναπτυξιακών και μαθησιακών χαρακτηριστικών των παιδιών προσχολικής ηλικίας, λίγο πριν αποφοιτήσουν από το νηπιαγωγείο. Γι’ αυτό το λόγο, οι εκπαιδευτικοί εννέα δημόσιων νηπιαγωγείων της Ελλάδας αξιολόγησαν τους μαθητές τους στην αρχή της σχολικής χρονιάς, με τη βοήθεια αυτής της κλίμακας, ενώ το ίδιο πραγματοποιήθηκε και στο τέλος της σχολικής χρονιάς για τους μαθητές των τεσσάρων από τα εννιά νηπιαγωγεία. Το δείγμα της έρευνας απαρτιζόταν από 127 μικρούς μαθητές που φοιτούσαν σε νηπιαγωγεία τριών γεωγραφικών περιοχών (αστική, ημιαστική, αγροτική). Από τη διερεύνηση των γνώσεων, των συμπεριφορών και των δεξιοτήτων των μικρών μαθητών διαφαίνεται ότι τόσο στην αρχή της σχολικής χρονιάς όσο και στο τέλος αυτής η πλειοψηφία των παιδιών έχουν κατακτήσει επαρκώς αρκετές από τις επιδιωκόμενες ικανότητες των μαθησιακών/αναπτυξιακών περιοχών του Δ.Ε.Π.Π.Σ. για το νηπιαγωγείο και συγκεκριμένα του προφορικού λόγου, της ανάγνωσης, της γραφής και γραπτής έκφρασης, των μαθηματικών, του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος, των εικαστικών, της δραματικής τέχνης, της φυσικής αγωγής, της μουσικής όπως και της πληροφορικής, αλλά και της μαθησιακής περιοχής της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης του πιλοτικού Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου. Σύμφωνα με τα ερευνητικά αποτελέσματα, το φύλο, η ηλικία όπως και η γεωγραφική περιοχή του νηπιαγωγείου αποτελούν παράγοντες διαφοροποίησης των μαθησιακών και αναπτυξιακών χαρακτηριστικών των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, σχετικά με το φύλο, συμπεραίνεται ότι στην αρχή της σχολικής χρονιάς τα αγόρια ενός νηπιαγωγείου υπερέχουν σε μία επιδιωκόμενη ικανότητα του προφορικού λόγου, σε πέντε από αυτές της ανάγνωσης, όπως και σε μία της γραφής και γραπτής έκφρασης. Επιπλέον, τα αγόρια τριών νηπιαγωγείων υπερτερούν σε πέντε διαφορετικές επιδιωκόμενες ικανότητες των μαθηματικών, αλλά και σε δύο από αυτές της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Παράλληλα, τα αγόρια ενός νηπιαγωγείου υπερέχουν σε μία από τις επιδιωκόμενες ικανότητες των εικαστικών,όπως και σε μία της πληροφορικής. Στο τέλος του σχολικού έτους, η υπεροχή των αγοριών ενός νηπιαγωγείου είναι εμφανής στην ίδια επιδιωκόμενη ικανότητα του προφορικού λόγου, σε δύο από αυτές των μαθηματικών, όπως και σε μία της πληροφορικής. Αντιθέτως, στην αρχή της σχολικής χρονιάς τα κορίτσια υπερτερούν σε μία μόνο από τις επιδιωκόμενες ικανότητες της ανάγνωσης, σε δύο από αυτές του φυσικού περιβάλλοντος, όπως και σε μία των εικαστικών, ενώ στο τέλος του σχολικού έτους τα κορίτσια υπερέχουν σε διαφορετική επιδιωκόμενη ικανότητα της ανάγνωσης, σε δύο από αυτές της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης, όπως και σε μία των εικαστικών. Όσον αφορά την ηλικία, προκύπτει ότι οι μικροί μαθητές ενός νηπιαγωγείου στο οποίο επαναφοιτούν, υστερούν σε μία από τις επιδιωκόμενες ικανότητες του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, όπως και σε τρεις του φυσικού περιβάλλοντος. Ως προς τη γεωγραφική περιοχή του νηπιαγωγείου, διαπιστώνεται ότι στην αρχή του σχολικού έτους οι περισσότεροι μαθητές αγροτικών, ημιαστικών και αστικών νηπιαγωγείων έχουν κατακτήσει επαρκώς μία από τις επιδιωκόμενες ικανότητες του προφορικού λόγου, του φυσικού περιβάλλοντος και της πληροφορικής, αλλά και μερικές από αυτές της ανάγνωσης, της γραφής και γραπτής έκφρασης, της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης, του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, των εικαστικών, όπως και της φυσικής αγωγής. Επιπλέον, τα περισσότερα παιδιά νηπιαγωγείων αστικών και αγροτικών περιοχών έχουν κατακτήσει επαρκώς τις μισές από τις επιδιωκόμενες ικανότητες ανάγνωσης, της γραφής και γραπτής έκφρασης, των εικαστικών όπως και της μουσικής, μερικές από τις επιδιωκόμενες ικανότητες των μαθηματικών, της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης, του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος, της πληροφορικής, όπως και μία της δραματικής τέχνης. Παράλληλα, στην αρχή της σχολικής χρονιάς, οι περισσότεροι μαθητές νηπιαγωγείων αστικών περιοχών έχουν κατακτήσει επαρκώς μία από τις επιδιωκόμενες ικανότητες του προφορικού λόγου, της ανάγνωσης, της γραφής και γραπτής έκφρασης, όπως και της μουσικής, πέντε των μαθηματικών, τις περισσότερες από αυτές του ανθρωπογενούς και του φυσικού περιβάλλοντος, όπως και της δραματικής τέχνης. Τα πιο πολλά παιδιά των αγροτικών νηπιαγωγείων έχουν κατακτήσει επαρκώς μία επιδιωκόμενη ικανότητα του φυσικού περιβάλλοντος, της μουσικής, όπως και τέσσερις από αυτές της πληροφορικής. Στο τέλος του σχολικού έτους, οι πιο πολλοί μαθητές αστικών νηπιαγωγείων έχουν κατακτήσει επαρκώς μερικές από τις επιδιωκόμενες ικανότητες έξι μαθησιακών περιοχών, ενώ το ίδιο ισχύει για μερικές από τις επιδιωκόμενες ικανότητες τριών μαθησιακών περιοχών για τα περισσότερα παιδιά των νηπιαγωγείων ημιαστικής γεωγραφικής περιοχής. Πρέπει να επισημανθεί ακόμη, ότι μόνο μία από τις επιδιωκόμενες ικανότητες της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης, όπως και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος έχει κατακτηθεί επαρκώς από τα περισσότερα παιδιά των νηπιαγωγείων ημιαστικών και αστικών περιοχών. Πιο συγκεκριμένα, οι περισσότεροι μαθητές των αστικών νηπιαγωγείων έχουν κατακτήσει επαρκώς μία επιδιωκόμενη ικανότητα της ανάγνωσης, του φυσικού περιβάλλοντος, όπως και της μουσικής, μερικές από αυτές της δραματικής τέχνης, του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, των εικαστικών και της πληροφορικής. Τα περισσότερα παιδιά ημιαστικών νηπιαγωγείων έχουν κατακτήσει μία από τις επιδιωκόμενες ικανότητες του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος όπως και της πληροφορικής, αλλά και μερικές του φυσικού περιβάλλοντος. Ολοκληρώνοντας, οι περισσότεροι μαθητές νηπιαγωγείων τόσο αστικών όσο και ημιαστικών περιοχών έχουν κατακτήσει επαρκώς μία από τις επιδιωκόμενες ικανότητες της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης, όπως και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος
Φυσική περιγραφή 2 τ. ; 30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Ημερομηνία έκδοσης 2016
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
  Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
Εμφανίσεις 301

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Κατέβασμα Εγγράφου
Προβολή Εγγράφου
Εμφανίσεις : 35