Περίληψη |
Παρά την αυξανόμενη έρευνα που επικεντρώνεται στη μάθηση μέσω των ψηφιακών τεχνολογιών στην παιδική ηλικία, υπάρχουν τομείς γνώσης όπου ο αντίκτυπος των ψηφιακών τεχνολογιών δεν έχει ακόμη διερευνηθεί. Ένα εξέχον παράδειγμα είναι η νανοεπιστήμη και νανοτεχνολογία (N-ΕT), ένας νέος διεπιστημονικός τομέας που υπόσχεται να επιλύσει μακροχρόνιες παγκόσμιες προκλήσεις. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Ν-ΕΤ αφορά σε στοιχεία που δεν μπορούν να παρατηρηθούν με γυμνό μάτι, η κατανόησή τους από τα μικρά παιδιά απαιτεί κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας. Αυτές οι ιδιαίτερες πτυχές της Ν-ΕΤ ευθυγραμμίζονται καλά με τις δυνατότητες των ψηφιακών τεχνολογιών, όπως οι έξυπνες φορητές συσκευές, το κρίσιμο χαρακτηριστικό των οποίων είναι η ικανότητά τους να προβάλλουν διαδραστικές προσομοιώσεις και παιγνιώδεις απεικονίσεις. Η παρούσα μελέτη διερευνά και συγκρίνει την επίδραση της χρήσης ταμπλετών, των υπολογιστών και της εναλλακτικής βιωματικής διδασκαλίας στην ανάπτυξη της ικανότητας κατανόησης στοιχείων νανοκλίμακας από παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας. Το μέγεθος και η κλίμακα είναι οριζόντιες ιδέες της Ν-ΕΤ που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της επιστημονικής κατανόησης. Την υλοποίηση της κυρίως έρευνας αποτελεί η πραγματοποίηση μιας εβδομαδιαίας παρέμβασης, που περιλαμβάνει δύο πειραματικές ομάδες και μία ομάδα ελέγχου. Χρησιμοποιώντας εφαρμογές λογισμικού με τη μορφή ψηφιακών παιχνιδιών, ομάδες μικρών παιδιών αλληλοεπέδρασαν με στοιχεία εννοιών της N-ΕΤ. Τα παιδιά της πρώτης πειραματικής ομάδας συμμετείχαν σε μια νανοδιδασκαλία κατά τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος, χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικό λογισμικό σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ενώ της δεύτερης πειραματικής αξιοποίησαν το ίδιο λογισμικό που έτρεχε σε ταμπλέτες. Τα παιδιά της ομάδας ελέγχου συμμετείχαν σε μια ακριβώς παρόμοια διδασκαλία, αλλά χωρίς τη χρήση τεχνολογίας. Η έρευνα σε τρία στάδια είχε ως στόχο να μετρήσει την αποτελεσματικότητα δύο διαφορετικών ψηφιακών τεχνολογιών (υπολογιστές και ταμπλέτες) σε εισαγωγικό επίπεδο στην κατανόηση των στοιχείων των εννοιών της Νανοτεχνολογίας από τα μικρά παιδιά. Εκατόν πενήντα παιδιά Β’ τάξης δημόσιων δημοτικών σχολείων του Ηρακλείου Κρήτης αποτέλεσαν το δείγμα της κυρίως έρευνας. Για την αξιολόγηση των επιδόσεων των παιδιών, χρησιμοποιήθηκε το τεστ κατανόησης στοιχειωδών γνώσεων για τη Νανοκλίμακα (TENANO) που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της παρούσας μελέτης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η διδασκαλία με ταμπλέτες και υπολογιστές σε σύγκριση με την εναλλακτική βιωματική διδασκαλία συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη του επιπέδου του νανοεγγραμματισμού των μικρών παιδιών, με κυρίαρχη την ομάδα των ταμπλετών. Επιπλέον, το φύλο και η μη λεκτική νοητική ικανότητα δεν φάνηκε να διαφοροποιούν την ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να κατανοούν οντότητες της νανοκλίμακας.
|