Περίληψη |
Εισαγωγή - Σκοπός: Η μέθοδος Balint επινοήθηκε από έναν γενικό Ιατρό και Ψυχαναλυτή τον Michael Balint με σκοπό την υποστήριξη των ιατρών και στην αντιμετώπιση των αρνητικών εμπειριών που βιώνανε από τους ασθενείς με αποτέλεσμα τη χρόνια δυσφορία, τα καταθλιπτικά συναισθήματα και την επαγγελματική εξουθένωση που εκδηλωνόντουσαν από τα στρεσογόνα ερεθίσματα που λαμβάνανε από τους ασθενείς, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο με αρνητικές συνέπειες και για τους δύο. Ο κύριος σκοπός της μεθόδου ήταν η καλύτερη κατανόηση και αντιμετώπιση των ασθενών.
Στην Ελλάδα εφαρμόστηκε πρώτη φορά σε δημόσιους υπαλλήλους που δεν εργάζονται στο χώρο της υγείας. Σκοπός λοιπόν, της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει το βαθμό ικανοποίησης των εργαζομένων της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου από την προσέγγιση της μεθόδου Balint, καθώς και να εξετάσει την δυνατότητα εφαρμογής στην πράξη αυτής της μεθόδου.
Μέθοδος: Ο πληθυσμός μελέτης ήταν όλοι οι εργαζόμενοι στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου. Μετά από πρόσκληση συμμετοχής, εκείνοι που επιθυμούσαν να συμμετέχουν ήταν σαράντα τρείς (Ν=43). Μετά το πέρας των δώδεκα συνεδριών με τη μέθοδο Balint, οι εργαζόμενοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο, κατασκευασμένο εμπειρικά από την ερευνητική ομάδα, με θεωρητικό υπόβαθρο τη Θεωρία της Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς. Αποτελέσματα: Ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων ήταν 50,8 έτη. Οι δημόσιοι υπάλληλοι έμειναν ικανοποιημένοι από την μέθοδο Balint (43,2% και μέση βαθμολογία στην κλίμακα Likert 4,04) και θα επιθυμούσαν να συμμετέχουν ξανά μελλοντικά σε Balint Group. (43,2%). Παράγοντες που διευκολύνουν την συμμετοχή σε Balint Group είναι η θετική στάση του/της Διευθυντή/ριας (64,9%) αλλά και των συναδέλφων (40,5%). Αντίθετα παράγοντες που δυσχεραίνουν τη συμμετοχή είναι ο φόρτος εργασίας (32,4%). Τέλος, βρέθηκε θετική
συσχέτιση της Ικανοποίησης των εργαζομένων με την Υποκειμενική Αντίληψη και τις Συμπεριφορικές Πεποιθήσεις και αρνητική συσχέτιση του γυναικείου φύλου με τα Κίνητρα Συμμόρφωσης.
Συμπεράσματα: Η μέθοδος Balint δείχνει να λειτούργησε θετικά στους επαγγελματίες καθώς φαίνεται από την υψηλή ικανοποίηση αυτών. Θα είχε ενδιαφέρον να εφαρμοστεί ξανά η συγκεκριμένη μέθοδος σε δημόσιες υπηρεσίες και να διερευνηθεί περαιτέρω, με επιπλέον έρευνες, αν όντως η μέθοδος αυτή λειτουργεί υποστηρικτικά σε δημόσιους υπαλλήλους που δεν ανήκουν στον κλάδο της υγείας.
|