Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Η σχολική αυλή ως βίωμα ψυχοπαιδαγωγικού τόπου : χαρτογραφήσεις και αντιλήψεις μαθητών/τριών 10 ετών μέσα από τη χρήση ποιοτικών και βασισμένων στην τέχνη μεθόδων έρευνας  

Αποτελέσματα - Λεπτομέρειες

Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000469184
Τίτλος Η σχολική αυλή ως βίωμα ψυχοπαιδαγωγικού τόπου : χαρτογραφήσεις και αντιλήψεις μαθητών/τριών 10 ετών μέσα από τη χρήση ποιοτικών και βασισμένων στην τέχνη μεθόδων έρευνας
Άλλος τίτλος The schoolyard as a lived experience of a psychopedagogical place : mappings and perceptions of 10-year-old students through the use of qualitative and art-based research methods
Συγγραφέας Βαγιάτη, Δομνίκη
Σύμβουλος διατριβής Πουρκός Μάριος
Περίληψη Η σύγχρονη παιδαγωγική τονίζει τη σημασία του χώρου στις μαθησιακές διαδικασίες και την ανάπτυξη του παιδιού, αντλώντας στοιχεία από επιστήμες όπως η ψυχολογία και η αρχιτεκτονική. Αναζητά διαρκώς τρόπους δημιουργίας σχολικών περιβαλλόντων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών και ενισχύουν τις ικανότητές και την αυτονομία τους. Η σχολική αυλή αποτελεί σημαντικό μέρος της σχολικής ζωής, λειτουργώντας ως ένας «αόρατος παιδαγωγός» που επηρεάζει την αντίληψη των παιδιών για το παιχνίδι, το περιβάλλον και τις σχέσεις. Εκεί τα παιδιά όχι μόνο μαθαίνουν αλλά βιώνουν τη μάθηση ως αλληλεπίδραση και ανακάλυψη. Η παρούσα έρευνα εξετάζει κριτικά την ψυχοπαιδαγωγική σημασία της σχολικής αυλής μέσα από τα βιώματα μαθητών/τριών ηλικίας 10 ετών, της Δ’ τάξης ενός δημοτικού σχολείου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, επικεντρώνοντας στις ενσώματες εμπειρίες τους και τη χαρτογράφηση των χώρων της αυλής, λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις. Παρουσιάζονται οι κοινωνικές και μαθησιακές αλληλεπιδράσεις και οι αναπαραστάσεις αυτών των εμπειριών. Οι μέθοδοι έρευνας στηρίζονται σε ποιοτικές μεθόδους όπως οι κλινικές συνεντεύξεις και τα ιχνογραφικά και μεταφορικά έργα στη βάση της φαινομενολογικής και βασισμένης στην τέχνη μεθοδολογίας. Επιμέρους στόχοι της είναι η χαρτογράφηση των ψυχοπαιδαγωγικών τόπων, η κατανόηση των κοινωνικών και μαθησιακών αλληλεπιδράσεων και η μελέτη των αναπαραστάσεών τους. Τα ερευνητικά ερωτήματα εξετάζουν τα βιογραφικά χαρακτηριστικά των υποκειμένων και τα βιώματά τους από τη σχολική αυλή, τις αντιλήψεις και τις αναπαραστάσεις τους σχετικά με αυτήν και τις χρήσεις της γενικά και προσωπικά, καθώς και τις δυσκολίες και ευκολίες που αντιμετωπίζουν. Επίσης, ερευνούν τον ψυχοπαιδαγωγικό και εκπαιδευτικό ρόλο της αυλής και σε σύγκριση με άλλους σχολικούς χώρους, την επίδρασή της στην ψυχολογία και τις κοινωνικές σχέσεις των υποκειμένων, καθώς και τις επιθυμητές αλλαγές στην αυλή και πώς αυτές μπορούν να επιτευχθούν. Τέλος, μελετώνται οι ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα φύλα των υποκειμένων σε σχέση με τα παραπάνω ερωτήματα. Το πρώτο μέρος της εργασίας (θεωρητικό μέρος) περιλαμβάνει αναλύσεις για τον χώρο γενικά και τη σχολική αυλή ειδικά, ιστορικές αναφορές στο ελληνικό σχολείο, και παρουσιάζει διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις. Στο δεύτερο μέρος αναλύεται η μεθοδολογία της έρευνας, ενώ στο τρίτο παρουσιάζονται τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα. Τα υποκείμενα της έρευνας αντιλαμβάνονται και βιώνουν τη σχολική αυλή πολυεπίπεδα ως μέρος παιχνιδιού, φιλίας και επικοινωνίας, επαφής με τον εαυτό και το περιβάλλον και ως ρυθμιστή των συναισθημάτων τους. Παρά τους τραυματισμούς, τους τσακωμούς και τυχόν διαφωνίες που δημιουργούνται, για τα ίδια είναι το πιο ελεύθερο και αγαπημένο μέρος του σχολείου. Η έρευνα, συνολικά, αναδεικνύει τη σχολική αυλή ως καθοριστικό τόπο για την ανάπτυξη των παιδιών, που διαμορφώνει αντιλήψεις για τον εαυτό και την κοινωνία.
Φυσική περιγραφή 388 σ. : εικ. ; 30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Θέμα Art-based research methods
Drawing
Lived experience
Phenomenological methodology
Psychopedagogical place
Qualitative research
School yard
Βίωμα
Βασισμένες στην τέχνη μέθοδοι έρευνας
Ιχνογράφημα
Μελέτη περίπτωσης
Ποιοτική έρευνα
Σχολική αυλή
Φαινομενολογική μεθοδολογία
Ψυχοπαιδαγωγικός τόπος
Ημερομηνία έκδοσης 2024-10-08
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
  Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
Εμφανίσεις 193

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Δεν έχετε δικαιώματα για να δείτε το έγγραφο.
Δεν θα είναι διαθέσιμο έως: 2025-11-27