Περίληψη |
Κεϕαλαιο 1. Στρατηγικη χρηση των σχηματων διανομης κερδων σε ενα
δυοπωλιο διαϕοροποιημενων αγαθων με συνδικατα
Τα σχήματα διανομής κερδών, με μια μορφή ή με άλλη, είναι σε ευρεία χρήση σε όλο τον κόσμο.
Ένα τέτοιο σχήμα ορίζει ότι εκτός από τον μισθό, ένας εργαζόμενος έχει να λαμβάνει και ένα ποσο-
στό από τα κέρδη της εταιρείας. Στην πράξη, τα σχήματα διανομής κερδών είναι ιδιαίτερα πολύ-
πλοκα (OECD, 1995). Μια έρευνα στις 1.250 μεγαλύτερες πολυεθνικές επιχειρήσεις παγκοσμίως
έδειξε ότι το 33% αυτών χρησιμοποιούν κάποιου είδους σχήμα διανομής κερδών, ενώ ένα 11% σχεδίαζε
να εισάγει ένα τέτοιο σχήμα άμεσα (Weeden et al., 1998). Οι Muller (2017) και Lorenzetti
(2016) αναφέρουν πολλές περιπτώσεις μεγάλων αμερικάνικων εταιρειών που χρησιμοποιούν τέτοια
σχήματα το έτος 2015. Η Ford Motors αμείβει κάθε έναν από τους 56.000 εργαζόμενους της με
$9.300 στα πλαίσια ενός τέτοιου σχήματος, η General Motors αμείβει $11.000 κάθε εργαζόμενο,
ενώ η Fiat Chrysler Automobiles αμείβει με $5.000 κάθε έναν από τους 40,000 εργαζόμενους
της στα πλαίσια ενός τέτοιου σχήματος. Από την άλλη, η Delta Airlines, η Southwest και η
United Continental Airlines έδωσαν στους εργαζόμενους τους πάνω από $1,5 δισεκατομμύριο
σε σχήματα διανομής κερδών μέσα στο 2015. Η American Airlines ήταν η μόνη από τις Big
Four αεροπορικές εταιρείες στις ΗΠΑ που δεν χρησιμοποιούσε σχήμα διανομής κερδών μέχρι
το 2015, αλλά τον Μάρτιο του 2016 εισήγαγε ένα τέτοιο σχήμα, διανέμοντας ετησίως το 5% των
κερδών της στους εργαζόμενους Carey (2016). Οι Kato and Morishima (2003) αναφέρουν ότι μια στις τέσσερις επιχειρήσεις που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, χρησιμοποιούν κάποιο
σχήμα διανομής κερδών, με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών να πληρώνουν σε μετρητά μια
φορά ετησίως. Η Huawei, η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού
παγκοσμίως, διανέμει όλα της τα κέρδη μέσω συστήματος διανομής κερδών στους υπαλλήλους
της, με τον ιδρυτή της Zheng Fei να λαμβάνει το 1,4% των κερδών ετησίως και το υπόλοιπο να
μοιράζεται ισομερώς σε 82.000 εργαζόμενους παγκοσμίως De Cremer and Tao (2015). Ο Blasi
et al. (2016) αναφέρει ότι οι στρατηγικές παρακίνησης των εργαζομένων μέσα από σχήματα αμοιβών,
όπως είναι και το σχήμα διανομής κερδών, μαζί με θετικές πρακτικές εσωτερικής διαχείρισης και
εταιρική κουλτούρα, μπορούν να βοηθήσουν τις κερδοφόρες επιχειρήσεις να φτάσουν ακόμη υψηλότερα επίπεδα κερδών.
(Περίληψη ελληνική 1-15 σ. στην εργασία)
|