Περίληψη |
Η άνοδος της τεχνολογίας και η πιο ευρεία χρήση της πλέον, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των παιδιών, έχει οδηγήσει σε μία καινούρια εποχή, όσον αφορά τη διδασκαλία του γραμματισμού στο πλαίσιο της πρωτοσχολικής ηλικίας. Πέρα από τις ευρέως χρησιμοποιούμενες και διαδεδομένες εφαρμογές του γραμματισμού, δηλαδή την ανάγνωση και τη γραφή (Edwards, 2011) τις οποίες έχουν κατά νου, όλοι όσοι ασχολούνται με τον τομέα της εκπαίδευσης, μεγάλο μερίδιο έχουν οι εφαρμογές της Τεχνολογίας και των Πληροφοριών στην Εκπαίδευση. Βέβαια είναι απαραίτητο να τονιστεί, ότι η έννοια του γραμματισμού, δεν μπορεί να τοποθετηθεί στα στενά πλαίσια της ανάγνωσης και της γραφής, αλλά εμπεριέχει μια πληθώρα άλλων ικανοτήτων, αλλά και αντικειμένων εκπαιδευτικών και μαθησιακών όπως η χρήση των νέων τεχνολογιών, η επικοινωνία, ο προφορικός λόγος και επίσης σχετίζεται με τη γενικότερη δημιουργία πολιτικών και κοινωνικών σχέσεων, στο πλαίσιο της ευρύτερης ανάπτυξης του ατόμου, κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να δημιουργηθεί μια ολόπλευρη προσωπικότητα (Edwards, 2011). Επίσης η σύγχρονη έρευνα έχει καταδείξει ότι αρχίζουν να διευρύνονται οι συνήθεις και ευρέως γνωστές και χρησιμοποιούμενες μορφές γραμματισμού, δηλαδή η γραφή και η ανάγνωση και πλέον μεγάλη σημασία δίνεται στην Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών, ως ένα τρόπο μιας σύγχρονης και επικαιροποιημένης μεθόδου διδασκαλίας στο πλαίσιο της βελτιωμένης και πιο αποδοτικής προσέγγισης της Γλώσσας, με σκοπό να αντανακλά τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, αλλά και να εμπεριέχει όλα εκείνα τα στοιχεία που χρειάζεται ο μαθητής στην κοινωνία του 21ου αιώνα. Εδώ και χρόνια βρίσκονται στο προσκήνιο της έρευνας η θεωρία της Παιδαγωγικής των Πολυγραμματισμών, τμήμα της οποίας αποτελεί η έννοια της Πολυτροπικότητας (Anderson, 2013). Μέσω αυτής της εργασίας επιχειρείται η συσχέτιση με τη θεωρία της Ολικής Γλώσσας, η οποία πρεσβεύει μια πιο ολιστική προσέγγιση στο μείζον ζήτημα του γλωσσικού γραμματισμού των παιδιών, ειδικότερα στην πρωτοσχολική ηλικία όπου η κατάκτηση της Γλώσσας είναι από τους βασικούς στόχους. Ο συνδυασμός της Ολικής Γλώσσας σε συνάρτηση με την Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών, στοχεύει στη δημιουργία ενός προγράμματος το οποίο να παρέχει τις δυνατότητες στα παιδιά, μέσω ποικίλων ερεθισμάτων και με τις κατάλληλες παιδαγωγικές πρακτικές να δημιουργήσουν ποικίλες επικοινωνιακές καταστάσεις και να έρθουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επαφή με πολυδιάστατες μορφές γραμματισμού, εξερευνώντας τρόπους με τους οποίους να νοηματοδοτείται καλύτερα και με μεγαλύτερο πλουραλισμό η διδασκαλία του μαθήματος της Γλώσσας, εντός του σχολικού πλαισίου. Η παρακάτω εργασία, έχει ως βασικό της στόχο να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα Ολικής Γλώσσας που να βασίζεται στους στόχους και τους σκοπούς της Παιδαγωγικής των Πολυγραμματισμών, το οποίο δημιουργήθηκε ως μια εφαρμογή, η οποία να μπορέσει να προωθήσει την ολόπλευρη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών με σκοπό μέσω της δημιουργίας πολυδιάστατων επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Μεγάλο μέρος όμως των δραστηριοτήτων, θα πραγματοποιηθούν εντός του σχολικού περιβάλλοντος, σε συνδυασμό με εκπαιδευτικές επισκέψεις, αλλά και δράσεις των ίδιων των παιδιών. Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων επιχειρείται να τεθεί ένα πλαίσιο στις εργασίες, ώστε να αναδείξουν τις ικανότητες των παιδιών και να προωθήσουν τη γνώση με ένα ξεχωριστό και κατανοητό τρόπο, που να εμπεριέχει το βίωμα και να συνάδει με τη θεωρία της Ολικής Γλώσσας και την Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών.
|