|
Κωδικός Πόρου |
000418686 |
Τίτλος |
Πιλοτική εφαρμογή ενός καινοτόμου προγράμματος παρέμβασης για τη μείωση των διαταραχών συμπεριφοράς σε παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) : η περίπτωση των κοινωνικών ιστοριών |
Άλλος τίτλος |
Pilot implementation of an innovative intervention program about reducing behavior problems of children with Attention Deficit Hyperactivity (ADHD): the case of social stories |
Συγγραφέας
|
Κοκκιάδη, Μαρία
|
Σύμβουλος διατριβής
|
Κουρκούτας Ηλίας
|
Μέλος κριτικής επιτροπής
|
Κυπριωτάκη Μαρία
Μουζάκη Αγγελική
|
Περίληψη |
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) αποτελεί μία από τις πιο συχνές νευροαναπτυξιακές διαταραχές, που έχει κεντρίσει το ερευνητικό ενδιαφέρον. Βασικές δυσκολίες των παιδιών με ΔΕΠ-Υ, που απορρέουν πρωτίστως από την αδυναμία αναστολής των παρορμήσεών τους, εντοπίζονται στον τομέα των κοινωνικών σχέσεων. Οι παρεμβάσεις που προτείνονται για τον περιορισμό αυτών των δυσκολιών και την εξασφάλιση ευνοϊκών προϋποθέσεων για την εξελικτική πορεία του παιδιού, οφείλουν να επικεντρώνονται στην παροχή στήριξης σε όλα τα πλαίσια που επηρεάζονται από την παρουσία των συμπτωμάτων της διαταραχής. Μία παρέμβαση που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα βοηθητική στο κομμάτι της αντιμετώπισης διαφόρων ανεπιθύμητων κοινωνικών συμπεριφορών είναι οι Κοινωνικές Ιστορίες. Η παρούσα μελέτη έχει ως σκοπό να εξετάσει την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης που χρησιμοποιεί Κοινωνικές Ιστορίες σε μαθητές Δημοτικού με ΔΕΠ-Υ σχετικά με τη μείωση των εξωτερικευμένων προβλημάτων συμπεριφοράς, των εσωτερικευμένων προβλημάτων, των σοβαρών δυσκολιών προσοχής και των έντονων υπερκινητικών συμπεριφορών. Εφαρμόσθηκε έρευνα μεμονωμένης περίπτωσης ΑΒ (single subject design AB), που αποτελούνταν από την αρχική φάση (φάση Α) και τη φάση της παρέμβασης (φάση Β). Οι συμμετέχοντες ήταν τρεις μαθητές ηλικίας οχτώ και εννιά ετών από τυπικά Δημοτικά Σχολεία γενικής εκπαίδευσης του Ν. Ηρακλείου, οι οποίοι είχαν διάγνωση ΔΕΠ-Υ. Για τον σκοπό της έρευνας χρησιμοποιήθηκε το Ερωτηματολόγιο Δυνατοτήτων και Αδυναμιών του Goodman για γονείς και εκπαιδευτικούς και μία κλείδα παρατήρησης βασισμένη στο Ερωτηματολόγιο του Achenbach για την καταγραφή και λειτουργική αξιολόγηση των συμπεριφορών-στόχων των συμμετεχόντων κατά τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες της τάξης. Για κάθε παιδί διεξήχθη ταυτόχρονη, ανεξάρτητη καταγραφή των συμπεριφορών-στόχων από δύο παρατηρητές κατά το χρονικό διάστημα και των δύο εξεταζόμενων φάσεων και, στο τέλος, συγκρίθηκαν τα δεδομένα από τις δύο αυτές φάσεις και εντοπίσθηκαν τυχόν μεταβολές στη συμπεριφορά τους. Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε περιγραφικά-ποιοτικά και σε συνδυασμό με τη μέθοδο της οπτικής ανάλυσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η παρέμβαση με τις Κοινωνικές Ιστορίες μείωσε τις διασπαστικές, προβληματικές συμπεριφορές όλων των συμμετεχόντων σε ένα σημαντικό βαθμό και καταγράφηκαν οι παράγοντες που θεωρήθηκαν βοηθητικοί-ενισχυτικοί της θετικής επίδρασης της παρέμβασης.
|
Φυσική περιγραφή |
220 σ. : εικ., πίν., σχήμ. ; 30 εκ. |
Γλώσσα |
Ελληνικά |
Θέμα |
AB single subject design |
|
ADHD |
|
Externalizing behavior problems |
|
Internalizing behavior problems |
|
Social stories |
|
Έρευνα μεμονωμένης περίπτωσης |
|
ΔΕΠ-Υ |
|
Εξωτερικευμένα προβλήματα συμπεριφοράς |
|
Εσωτερικευμένα προβλήματα συμπεριφοράς |
|
Κοινωνικές ιστορίες |
Ημερομηνία έκδοσης |
2018-10-08 |
Συλλογή
|
Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
|
|
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
|
Εμφανίσεις |
382 |