|
Κωδικός Πόρου |
000400963 |
|
http:// |
Τίτλος |
Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση μιας ευρω-μεσογειακής διαδικτυακής κοινότητας πρακτικής για την ενσωμάτωση της εκπαίδευσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση |
Άλλος τίτλος |
Design, develop and assess a euro-mediterranean online ESD "community of practice" for reforming higher education curricula to address sustainable development |
Συγγραφέας
|
Κλεισαρχάκης, Μιχαήλ
|
Σύμβουλος διατριβής
|
Β. Μακράκης
|
Περίληψη |
Σύμφωνα με τον κλασσικό ορίσμό, η ανάπτυξη είναι βιώσιμηαειφόρος όταν ικανοποιεί τις
σύγχρονες ανάγκες, χωρίς να μειώνει τη δυνατότητα των μελλοντικών γενιών να καλύψουν
τις δικές τους ανάγκες. Η σύνδεση της Βιώσιμης/αειφόρου Ανάπτυξης (ΒΑ) με την
εκπαίδευση χρονολογείται από τη δεκαετία του ’80. Η Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση (ΠΕ)
παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του γραμματισμού για τη ΒΑ, η οποία αποτελεί
κομβικό σημείο όλων των μορφών γραμματισμού. Το ζήτημα της ετοιμότητας των
πανεπιστημιακών εκπαιδευτικών στις προκλήσεις και στους στόχους της δεκαετίας για την
Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ΕΒΑ) είναι επιτακτικό, αν θέλουν τα πανεπιστήμια
να παίξουν ένα ρόλο ενεργό και δυναμικό μέσα από μία μετασχηματίζουσα μάθηση, που
οδηγεί στη δράση, προς μια βιώσιμηαειφόρο κοινωνία. Η ανάπτυξη διαδικτυακών
κοινοτήτων πρακτικής πιστεύεται ότι συμβάλει σημαντικά στην ενσωμάτωση της ΕΒΑ στο
Πανεπιστήμιο του 21ου αιώνα. Όλα τα παραπάνω δημιουργούν κάποια εύλογα ερωτήματα
που θα μπορούσαν να απασχολήσουν έναν ερευνητή στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης.
Στη μελέτη αυτή επιχειρηματολογούμε για την ανάγκη αξιοποίησης των ΤΠΕ και κυρίως των
Εικονικών Κοινοτήτων Πρακτικής (ΕΚΠ), με στόχο την ανάπτυξη της ετοιμότητας των
πανεπιστημιακών εκπαιδευτικών για τον επαναπροσανατολισμό της πανεπιστημιακής
εκπαίδευσης προς τη ΒΑ, με ουσιώδεις παρεμβάσεις στα προγράμματα σπουδών και στη
διδακτική προσέγγιση. Στην παρούσα έρευνα εφαρμόστηκε η μικτή ερευνητική μέθοδος με
ταυτόχρονη στρατηγική τον τριγωνισμό, τόσο στη φάση σχεδιασμού, όσο και στην
αξιολόγηση της ΕΚΠ. Κρατώντας τα θετικά στοιχεία των ποιοτικών και των ποσοτικών
μεθόδων έρευνας και με τη χρήση της μελέτης περίπτωσης (case studies), η συλλογή
δεδομένων πραγματοποιήθηκε σε διάφορες φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας.
Τα αποτελέσματα της ανάλυσης των στοιχείων που συλλέχθηκαν σε μια φάση της έρευνας
χρησιμοποιούνται στην εξέλιξη της κοινότητας πρακτικής, αλλά και στη δημιουργία των
κατάλληλων μεθόδων για την εύρεση πιο εύστοχων ευρημάτων στα επόμενα στάδια της
έρευνας. Χρησιμοποιήθηκαν δηλαδή και κάποια στοιχεία της διαδοχικής διερευνητικής
στρατηγικής, όπου ποσοτικά δεδομένα που συλλέχτηκαν, αναλύθηκαν με στατιστικές
μεθόδους, για να καθορίσουν κάποια στοιχεία στις επόμενες φάσεις της έρευνας. Τα βασικά
μέρη της έρευνας που πραγματοποιήθηκε ήταν: α) ο σχεδιασμός - δημιουργία της κοινότητας πρακτικής, β) η χρήση της κοινότητας στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση και γ) η
της αποτελεσματικότητάς της για την ΕΒΑ στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
|
Φυσική περιγραφή |
301 σ. ; 30 εκ. |
Γλώσσα |
Ελληνικά |
Θέμα |
Education for sustainability |
|
Online communities of practice |
|
Εικονικές κοινότητες πρακτικής |
|
Εκπαίδευση για τη βιώσιμη ανάπτυξη |
Ημερομηνία έκδοσης |
2014 |
Συλλογή
|
Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Διδακτορικές διατριβές
|
|
Τύπος Εργασίας--Διδακτορικές διατριβές
|
Εμφανίσεις |
326 |