Περίληψη |
Εισαγωγή: Ο εκφοβισμός (bullying), κατά την σχολική περίοδο σχετίζεται με τη μελλοντική εμπλοκή των φοιτητών στο διαδικτυακό εκφοβισμό και ενοχοποιείται για μακροχρόνιες αρνητικές συνέπειες στην υγεία και την κοινωνική ζωή, οι οποίες διαρκούν και επηρεάζουν τους εμπλεκόμενους και κατά την ενήλικη ζωή. Οι συσχετίσεις του εκφοβισμού και του διαδικτυακού εκφοβισμού με συμπεριφορές διακινδύνευσης για την υγεία δεν έχουν διερευνηθεί επαρκώς στην παγκόσμια βιβλιογραφία.
Μεθοδολογία: Πρόκειται για συγχρονική ανάλυση στο πλαίσιο της προοπτικής μελέτης LATO (ακαδημαϊκό έτος 2013/14). Το σύνολο των προπτυχιακών φοιτητών του ΤΕΙ Κρήτης συμπλήρωσε ερωτηματολόγιο βασισμένο στις μελέτες HBSC, ESPAD, Cyberbullying and its Effects καθώς και TO: Αναδρομικό Ερωτηματολόγιο για τον Σχολικό Εκφοβισμό (RBQ). Πλήρη δεδομένα για την παρούσα ανάλυση υπήρχαν για 812 άτομα. Οι 9 συμπεριφορές υψηλού ρίσκου για την υγεία που διερευνήθηκαν ήταν οι εξής: αυξημένο σωματικό βάρος, έλλειψη σωματικής άσκησης, κάπνισμα, αυξημένη κατανάλωση οινοπνεύματος, χρήση ναρκωτικών ουσιών, πολλαπλοί ερωτικοί σύντροφοι, μη χρήση προφυλακτικού, υπέρμετρη ευκαιριακή χρήση οινοπνεύματος (binge drinking), οξεία μέθη. Οι στατιστικές δοκιμασίες και τα μοντέλα λογιστικής παλινδρόμησης πραγματοποιήθηκαν με το
SPSS 21.0.
Αποτελέσματα: Η θυματοποίηση κατά την σχολική περίοδο αυξάνει την πιθανότητα θυματοποίησης (O.R = 3.27) και άσκησης διαδικυακού εκφοβισμού (O.R = 2.52) στη
Τμήμα Ιατρικής - Πανεπιστήμιο Κρήτης
φοιτητική ζωή, ενώ οι πιθανότητες θυματοποίησης μέσω διαδικτύου για εκείνους που ασκούσαν εκφοβισμό στο σχολείο αυξάνονται ακόμα περισσότερο (O.R =4.51), όπως και οι πιθανότητες άσκησης διαδικτυακού εκφοβισμού (O.R =8.03). Η θυματοποίηση κατά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σχετίζεται με την ανεπαρκή χρήση προφυλακτικού (p<0.001). Σημαντική σχέση (p<0.001) βρέθηκε μεταξύ της θυματοποίησης μέσω διαδικτύου και της χρήσης ναρκωτικών ουσιών, και οριακές σχέσεις με το κάπνισμα (p=0.069) και την αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ (p=0.071). Συμπεράσματα: Ο εκφοβισμός αποτελεί συνεχές φαινόμενο μεταξύ των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Η θυματοποίηση και η άσκηση εκφοβισμού δημιουργεί αμφίδρομη σχέση με τη θυματοποίηση και την άσκηση διαδικτυακού εκφοβισμού. Η θυματοποίηση σχετίζεται με ορισμένες συμπεριφορές διακινδύνευσης ως προς την υγεία.
|