Περίληψη |
Ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου στο σύγχρονο σχολείο είναι πολυδιάστατος και πολύ σημαντικός για την ομαλή προσαρμογή και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών. Ο θεσμός των ΕΔΕΑΥ στο ελληνικό σύστημα εκπαίδευσης αποτελεί ένα καινοτόμο θεσμό καθώς σχολικοί ψυχολόγοι αναλαμβάνουν την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών σε ψυχοκοινωνικά θέματα, την υποστήριξη των μαθητών που έχουν ανάγκη, την συμβουλευτική γονέων ή την υλοποίηση προγραμμάτων παρέμβασης σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο. Στη διεθνή βιβλιογραφία, ο σχολικός ψυχολόγος ασκεί κυρίως διαγνωστικό και καθοδηγητικό έργο σε κάθε σχολείο παραμελώντας λόγω έλλειψης χρόνου τον υποστηρικτικό του ρόλο. Σε κάθε σχολικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί που χρειάζονται την άμεση παρέμβαση του ψυχολόγου, ουσιαστικά, θα καθορίσουν τα καθήκοντα και τις εργασίες που θα εκτελέσει στο σχολείο τους. Ο ψυχολόγος για να μπορέσει να βοηθήσει ουσιαστικά τους μαθητές θα πρέπει να εργαστεί διεπιστημονικά με τις άλλες ειδικότητες που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο σχολείο και τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας ή τους γονείς των μαθητών. Στόχοι : Η έρευνα έγινε τον Ιούνιο του 2021, συμμετείχαν 6 εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που εργάζονται σε γυμνάσια της αστικής περιοχής της Κρήτης. Κατέγραψε τις απόψεις, τις στάσεις και τις προσδοκίες των εκπαιδευτικών του γυμνασίου για την δομή , την οργάνωση και την λειτουργία της ΕΔΕΑΥ, και συγκεκριμένα, το ρόλο του σχολικού ψυχολόγου της ΕΔΕΑΥ . Ζητήθηκε από τους εκπαιδευτικούς να προτείνουν λύσεις σε προβλήματα που προκύπτουν από την λειτουργία της ΕΔΕΑΥ ή από την διεπιστημονική τους συνεργασία με τον ψυχολόγο. Μεθοδολογία: Η ερευνήτρια επέλεξε την ποιοτική έρευνα με ημιδομημένη συνέντευξη. Οι θεματικοί άξονες της έρευνας ήταν: ρόλος και καθήκοντα ψυχολόγου, διεπιστημονική συνεργασία ψυχολόγου, ποια περιστατικά αναλαμβάνει, οργάνωση της παρέμβασης, προσωπικές και επαγγελματικές δεξιότητες, εργασιακή εμπειρία και σπουδές, προβλήματα προσαρμογής στο σχολικό πλαίσιο, αποδοχή του έργου ψυχολόγου από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και αποτελεσματικότητα του έργου του. Συμπεράσματα: Οι εκπαιδευτικοί των γυμνασίων στα οποία λειτουργεί ΕΔΕΑΥ υποδέχονται με αισιοδοξία την υποστήριξη των ψυχολόγων των ΕΔΕΑΥ, αλλά επισημαίνουν πολλά λειτουργικά προβλήματα, όπως την έλλειψη κατάλληλων χώρων εργασίας για τα μέλη της ΕΔΕΑΥ, επαρκούς εργασιακού χρόνου για να αντιμετωπίσει ο ψυχολόγος την πληθώρα των περιστατικών που του παραπέμπουν, έλλειψη χρόνου και προϋποθέσεων διεπιστημονικής συνεργασίας, προβλήματα επικοινωνίας και συνεργασίας, δυσκολίες προσαρμογής στην σχολική κουλτούρα, διοικητικά και οργανωτικά προβλήματα του θεσμού της ΕΔΕΑΥ. Η στάση τους απέναντι στον ψυχολόγο είναι θετική και επιθυμούν να παραμένει καθημερινά στο σχολείο τους, για να τους δοθεί η ευκαιρία να αναπτύξουν επικοινωνία και συνεργασία μαζί του, να γνωρίσει την σχολική κουλτούρα και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα προβλήματα των μαθητών του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην έρευνα επισημαίνουν πως στον θεσμό των ΕΔΕΑΥ, πρέπει να γίνει αναμόρφωση με βάση την απαίτηση για ικανοποίηση των ψυχοκοινωνικών αναγκών των μαθητών και των οικογενειών τους. Προτείνουν οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί να εργάζονται σε ένα μόνο σχολείο, ώστε να αναλαμβάνουν την υποστήριξη των μαθητών , την ψυχοκοινωνική τους προσαρμογή, την συμβουλευτική καθηγητών και γονέων και την υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης και προστασίας της ψυχικής υγείας των εφήβων.
|