Περίληψη |
Εισαγωγή: Ο γενικός γιατρός είναι το θεμέλιο του συστήματος υγείας. Η επικοινωνία του ιατρού-ασθενή είναι μια λεκτική και μη λεκτική διαδικασία μέσω της οποίας ο ιατρός αποκτά και μοιράζεται πληροφορίες με τον ασθενή, αναπτύσσοντας με θεραπευτική σχέση μαζί του. Όταν ο ιατρός καταλαβαίνει τον ασθενή στο δικό του πλαίσιο, μπορεί να προσφέρει καλύτερη ποιότητα φροντίδας.
Σκοπός: της παρούσας μελέτης είναι να καταγράψει τις αντιλήψεις και προσδοκίες ασθενών με χρόνια νοσήματα στη Πρωτοβάθμια Φροντίδας Υγείας.
Πληθυσμός και Μέθοδος. Ο πληθυσμός αναφοράς του δείγματος της παρούσας μελέτης ήταν ν=100 εγγεγραμμένοι ασθενείς στην 4η ΤΟΜΥ της περιοχής Ηρακλείου. Πρόκειται για άτομα που κατανοούν την ελληνική γλώσσα και δύναται να συμπληρώσουν τα ερωτηματολόγια που τους δόθηκαν. Για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο EUROPEP, και το PSQ- 18. Και τα δύο ερωτηματολόγια εξετάζουν τη ν ικανοποίηση του ασθενή σε διάφορες υποκλιμακες ως
προς την συμπεριφορά των γιατρών , τη γ ενική ι κανοπ οίηση, τη τ εχνική Ποιότητα,
την επικοινωνία με τους γιατρούς και την οργάνωση της φροντίδας
Αποτελέσματα. Το δείγμα της έρευνας περιελάβανε 68% γυναίκες και 32% άνδρες. Οι πιο συχνές απαντήσεις των ασθενών σχετικά με το πόσες φορές επισκέπτονται τη 4η Τ.ΟΜ.Υ ήταν 6 και 8 το χρόνο με συχνότητα (-25,0%) και (-26,0%) αντίστοιχα. Το σύνολο του δείγματος συμφωνεί ότι θα έκανε σύσταση το γενικό γιατρό στους φίλους του, όπως επίσης ότι δεν θα άλλαζε τον γενικό γιατρό της 4η Τ.ΟΜ.Υ, ενώ το 90% συμφωνούν απολύτως ότι δεν θα άλλαζε τον οικογενειακό τους γιατρό. Σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτώμενων οι ασθενείς είναι ικανοποιημένοι έως πολύ σε σχέση με την κλινική συμπεριφορά των γιατρών και το κομμάτι της επικοινωνίας, και στο χρόνο που τους δίνουν οι γιατροί. (p=0.001). Όσον αφορά την οργάνωση, και προσβασιμότητα οι ασθενείς δείχνουν λιγότερο ικανοποιημένοι (p<0,001). Επίσης η αυτοαναφερόμενη υγεία φαίνεται να επιδρά στην σχέση και την επικοινωνία ανάμεσα στον ασθενή και τον γιατρό, με τους ασθενείς που δηλώνουν καλή/πολύ καλή να δείχνουν περισσότερο ικανοποιημένοι, ενώ όσοι δηλώσαν μέτρια λιγότερο (p=0,037). Παρατηρούμε ότι απόφοιτοι Λύκειού είχαν χαμηλότερο μέσο όρο βαθμολόγησης όσον αφορά την κλινική συμπεριφορά του γιατρού (p<0,010) σε σχέση με τους απόφοιτούς Γυμνασίου. Επίσης τα άτομα που επισκέπτονται πάνω από 6 φορές τον χρόνο την 4η Τ.ΟΜ.Υ, δείχνουν να είναι λιγότερο ικανοποιημένα σε σχέση με όσους επισκέπτονται λιγότερο από 6 φορές το χρόνο (p<0.037).
Συμπεράσματα: Οι ασθενείς επιθυμούν ο γιατρός τους να τους διαθέτει χρόνο. Στη παρούσα έρευνα όλοι οι συμμετέχοντες δηλώσαν ότι δεν θα άλλαζαν τον οικογενειακό τους γιατρό και απάντησαν απολύτως ικανοποιημένοι από την κλινική συμπεριφορά τους.
|