|
Κωδικός Πόρου |
000406882 |
Τίτλος |
Επεξεργασία ήχου για εφαρμογές εικονικών περιβαλλόντων |
Άλλος τίτλος |
Audio signal processing for immersive audio applications |
Συγγραφέας
|
Περονικολής, Μιχαήλ Ν.
|
Σύμβουλος διατριβής
|
Μουχτάρης, Αθανάσιος
|
Μέλος κριτικής επιτροπής
|
Τσακαλίδης, Παναγιώτης
Δημητρόπουλος, Ξενοφώντας
|
Περίληψη |
Στις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας, η αναπαραγωγή τρισδιάστατων εικονικών ηχητικών πηγών αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την βέλτιστη εμπειρία του χρήστη. Τα περισσότερα από τα συστήματα αναπαραγωγής τρισδιάστατου ήχου με δύο ηχεία συχνά έχουν περιορισμένο και σταθερό βέλτιστο σημείο ακουστικής εμπειρίας (sweet spot) για το χρήστη (ώστε να είναι σε θέση να αντιληφθεί πλήρως τα τρισδιάστατα εφέ), με αποτέλεσμα να πάσχουν από κακή απόδοση, σε αντηχητικά περιβάλλοντα.
Στη παρούσα εργασία επικεντρωνόμαστε στην αναπαραγωγή τρισδιάστατου ήχου με 2 ηχεία, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση του χρήστη. Συγκεκριμένα, υλοποιήσαμε ένα σύστημα αναπαραγωγής τρισδιάστατου ήχου με 2 ηχεία το οποίο είναι σχεδιασμένο ώστε να προσαρμόζει το βέλτιστο σημείο ακουστικής εμπειρίας στη θέση του ακροατή σε πραγματικό χρόνο. Το σύστημα αυτό αποτελείται από μία κάμερα που επικοινωνεί με έναν τρισδιάστατο ανιχνευτή κεφαλιού, ικανό να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τη θέση και τον προσανατολισμό του κεφαλιού του ακροατή. Με δεδομένες τις πληροφορίες αυτές, πραγματοποιούνται οι απαραίτητοι γεωμετρικοί υπολογισμοί για τον προσδιορισμό του βέλτιστου σημείου ακουστικής εμπειρίας. Το σύστημα αυτό έχει την ικανότητα να τοποθετήσει την εικονική πηγή στις κατάλληλες αζιμούθιες γωνίες και γωνίες ανύψωσης γύρω από το κεφάλι του ακροατή. Επιπρόσθετα, το σύστημα περιλαμβάνει μοντελοποίηση του δωματίου όπου βρίσκεται ο χρήστης, από την οποία αποκτούμε πληροφορίες σχετικές με την εκτίμηση των κύριων ανακλάσεων, τις οποίες ενσωματώνουμε στη συνέχεια στον υπολογισμό των φίλτρων κρουστικής απόκρισης δωματίου.
Για να αξιολογήσουμε την απόδοση του συστήματος πραγματοποιήσαμε ακουστικές δοκιμές. Από τις ακουστικές δοκιμές επιβεβαιώνεται ο αρχικός σκοπός της μελέτης, ότι το σύστημα αναπαραγωγής τρισδιάστατου ήχου βελτιώνει σημαντικά την αντίληψη και την ικανότητα του χρήστη για τον εντοπισμό της εικονικής πηγής.
|
Φυσική περιγραφή |
xv, 79 σ. : πίν., σχήμ. ; 30 εκ. |
Γλώσσα |
Ελληνικά |
Θέμα |
3D audio |
|
Sweet spot |
|
Virtual reality |
|
Virtual sound source |
|
Βέλτιστο σημείο ακουστικής εμπειρίας |
|
Εικονική πηγή |
|
Εικονική πραγματικότητα |
|
Εικονικό περιβάλλον |
|
Τρισδιάστατος ήχος |
Ημερομηνία έκδοσης |
2017-03-17 |
Συλλογή
|
Σχολή/Τμήμα--Σχολή Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών--Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
|
|
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
|
Εμφανίσεις |
243 |