Περίληψη |
Η έρευνα αυτή περιγράφει τις αντιλήψεις των παιδιών ηλικίας 6-12 χρονών για τα φάρμακα, το βαθμό επαφής τους με τα φάρμακα στην καθημερινή τους ζωή και τους παράγοντες που διαμορφώνουν τη γνώση τους για τα φάρμακα. Μεθοδολογία: Το δείγμα αποτελούνταν από 360 παιδιά χωρισμένα σε τρεις ηλικιακές ομάδες (6-7, 8-9, 10-11) από τρία σχολεία, ένα ιδιωτικό και δυο δημόσια της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μετά από προσωπική συνέντευξη με κάθε παιδί. Αποτελέσματα: Η πλειονότητα των παιδιών πιστεύει στη θεραπευτική δύναμη των φαρμάκων. Η χρήση των φαρμάκων σχετίζεται πάντα με την ασθένεια και η πλειονότητα των παιδιών δε γνωρίζουν να περιγράψουν το ρόλο των εμβολίων. Ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό παιδιών συνδέει αυτόματα την ύπαρξη της ασθένειας με τη χρήση των φαρμάκων αν και το ποσοστό αυτό ποικίλλει πολύ, ανάλογα με την ηλικία και τον τύπο του σχολείου. Σχεδόν τα μισά παιδιά του δείγματος δήλωσαν εύκολη πρόσβαση στα φάρμακα του σπιτιού και αυτό είχε άμεση συνάρτηση με την ηλικία και την κοινωνικοοικονομική κατάσταση. Η προσβασιμότητα συνοδευόταν από υψηλότερη γνώση. Επαληθεύτηκε η πρόβλεψη ότι η γνώση των φαρμάκων σχετίζεται με την ηλικία και την κοινωνικοοικονομική κατάσταση. Συμπεράσματα: Από την έρευνα ανακύπτουν: η προσκόλληση των παιδιών της Ελλάδας στο συγκεκριμένο ιατρικό πρότυπο, η ελλιπέστερη πληροφόρηση για την πρόληψη, η εύκολη προσβασιμότητα στα φάρμακα του σπιτιού. Επίσης κοινωνικοοικονομικές διαφορές στη γνώση δείχνουν την ανάγκη παρέμβασης στην εκπαίδευση, στην προσπάθεια να μορφοποιηθεί μια ισορροπημένη αντίληψη για τα φάρμακα, ώστε ως έφηβοι και αργότερα ως ενήλικες να αποφεύγουν την υπερβολική χρήση φαρμάκων ή να συνεργάζονται για τη σωστότερη χρήση τους. Προτείνεται η εκπόνηση ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τα φάρμακα.
|