Περίληψη |
Ορισμένες δραστηριότητες διαβίωσης συχνά καθίστανται δύσκολες για άτομα με νοητικές δυσκολίες, ωστόσο η αυτονομία και η ανεξαρτησία τους μπορούν να ενισχυθούν μέσω διαδραστικών τεχνολογιών. Η χρήση παραδοσιακών διεπαφών υπολογιστών όμως, έχει αποδειχθεί δύσκολη για αυτούς τους χρήστες, αναδεικνύοντας την ανάγκη για νέες μεθόδους αλληλεπίδρασης. Στην παρούσα εργασία προτείνεται το CocinAR, ένα καινοτόμο σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας, το οποίο διδάσκει τη διαδικασία παρασκευής απλών γευμάτων σε παιδιά με νοητικές δυσκολίες, με τη μορφή παιχνιδιού. Το CocinAR είναι εγκατεστημένο στην κουζίνα του Κέντρου Αποκατάστασης για Παιδιά με Αναπηρίες στο Ηράκλειο της Κρήτης, όπου χρησιμοποιείται από τους εκπαιδευτικούς ως συμπληρωματικό εργαλείο στο πλαίσιο του προγράμματος "Αυτόνομης διαβίωσης".
Το CocinAR αποτελείται από πέντε παιχνίδια, τα οποία σκοπεύουν να διδάξουν τα παιδιά: (i) ποια γεύματα είναι κατάλληλα για πρωινό, μεσημεριανό, απογευματινό και δείπνο, (ii) πώς να μαγειρεύουν απλά γεύματα και (iii) θεμελιώδεις κανόνες ασφάλειας και υγιεινής που πρέπει να εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια της διαδικασίας παρασκευής γευμάτων. Το σύστημα υποστηρίζει πολλαπλές τεχνικές αλληλεπίδρασης, αναγνωρίζοντας απτά αντικείμενα πάνω στην επιφάνεια ενός τραπεζιού, καθώς και πολυμεσική έξοδο μέσω κειμένου, εικόνων, ήχου και βίντεο. Επιπλέον, κάθε παιχνίδι έχει σχεδιαστεί να επιτρέπει αλληλεπίδραση χωρίς επίβλεψη, παρέχοντας βοήθεια σχετική με το εννοιολογικό πλαίσιο του κάθε παιχνιδιού, εύκολα προσβάσιμη από τον μαθητή. Επιπροσθέτως, το CocinAR μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες και τις δεξιότητες του κάθε παιδιού με νοητικές δυσκολίες, χρησιμοποιώντας ατομικά προφίλ, ενώ συγκεντρώνει και παρουσιάζει στατιστικές πληροφορίες σχετικές με την πρόοδο του κάθε μαθητή.
Για την ανάπτυξη του CocinAR ακολουθήθηκε μια επαναληπτική, ανθρωποκεντρική διαδικασία, πραγματοποιώντας πολλαπλές αξιολογήσεις από ειδικούς αξιολογητές ευχρηστίας και εκπαιδευτικούς του Κέντρου Αποκατάστασης σε κάθε της στάδιο. Η διαδικασία ανάπτυξης του συστήματος ξεκίνησε με τη συγκέντρωση των απαιτήσεων, ακολουθούμενη από τη λεπτομερή σχεδίασή του, που οδήγησε στο πρώτο πρωτότυπο του συστήματος. Η πρωτότυπη εφαρμογή εξετάστηκε ως προς την ευχρηστία σε μια αξιολόγηση με χρήστες, στα αποτελέσματα της οποίας βασίστηκε η ανάπτυξη του πλήρους συστήματος. Το τελικό σύστημα εγκαταστάθηκε για πιλοτική χρήση και εξετάστηκε και πάλι με τη συμμετοχή μαθητών του Κέντρου Αποκατάστασης, με σκοπό την αξιολόγηση των διάφορων σχεδιαστικών επιλογών, ως προς την καταλληλότητά τους για παιδιά με νοητικές δυσκολίες, καθώς και τη συνολική ευχρηστία του συστήματος.
Το CocinAR αποδείχθηκε διαισθητικό στη χρήση, η αλληλεπίδραση μέσω απτών αντικειμένων άνετη και τα γραφικά κατάλληλα για τα παιδιά με νοητικές δυσκολίες. Επιπλέον, όλα τα παιδιά ήταν πολύ απορροφημένα ενώ έπαιζαν και φαινόταν να διασκεδάζουν με τα παιχνίδια. Μια πιθανή βελτίωση που υποδείχθηκε από την αξιολόγηση αφορά το περιεχόμενο των συνταγών, το οποίο θα μπορούσε να παρουσιαστεί πιο σταδιακά, υποστηρίζοντας νοητικούς περιορισμούς όπως η κατανόηση σύνθετων προτάσεων.
|