Περίληψη |
Η παρούσα εργασία διερευνά τις πεποιθήσεις των νηπιαγωγών του Νομού Χανίων όσον αφορά τις προστριβές που αναφύονται εντός της σχολικής μονάδας και τον τρόπο διαχείρισής τους από τη σχολική κοινότητα. Συγκεκριμένα η εργασία αυτή αποτελείται από το θεωρητικό πλαίσιο, το οποίο αναφέρεται στον ορισμό της σύγκρουσης που προκύπτει μεταξύ των εκπαιδευτικών. Διερευνάται το επικοινωνιακό πλαίσιο το οποίο υπάρχει στη σχολική κοινότητα. Ακόμα αναλύεται ο ορισμός της σύγκρουσης, τα ειδή του και ποιες είναι οι αιτίες που δημιουργήθηκαν μέσα στη σχολική κοινότητα. Τα στάδια τα οποία θα περάσει η σύγκρουση αλλά και τις συνέπειες τις οποίες μπορεί να προκαλέσει. Επιπλέον θα δούμε ποιες είναι οι τεχνικές τις οποίες επιλεγούν τα άτομα της σχολικής κοινότητας για τη διαχείριση τους . Στο δεύτερο μέρος της έρευνας αναλύεται η μεθοδολογία της έρευνας, διευκρινίζεται ο σκοπός και διατυπώνονται τα ερευνητικά ερωτήματα της έρευνας. Επιπρόσθετα αναφέρεται το ερευνητικό εργαλείο και το δείγμα το όποιο συμμετείχε στην έρευνα. Η έρευνα ξεκίνησε τον Μάιο 2019 και τελείωσε το Δεκέμβριο 2019. Το δείγμα της έρευνας ήταν οι νηπιαγωγοί, οι οποίοι εργάζονται σε δημόσια, ιδιωτικά και ειδικά νηπιαγωγεία, του Νομού Χανίων. Τα ερωτηματολόγια που δόθηκαν ήταν 120 και επιστραφήκαν συμπληρωμένα τα 80. Στη συνεχεία, τα υπόλοιπα ερωτηματολόγια σταλθήκαν μέσω Ε-mail και απαντήθηκαν αυτόματα μέσω της εφαρμογής Google docs. Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν τόσο προϊστάμενοι όσο και νηπιαγωγοί, για να διαπιστώσουμε ποια τεχνική λαμβάνουν όταν συμβαίνουν συγκρούσεις μεταξύ εκπαιδευτικών στο χώρο των σχολικών μονάδων. Τα αποτελέσματα αναλυθήκαν και επεξεργαστήκαν με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 21,0. Τα αποτέλεσμα της έρευνας έδειξαν ότι σε ένα μεγάλο βαθμό υπάρχει ένα θετικό επικοινωνιακό πλαίσιο στις σχολικές μονάδες του Νομού Χανίων, κάτι αποδεικνύει ότι δημιουργούνται σπάνια οι συγκρούσεις μεταξύ των συναδέλφων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα το άτομο το οποίο διαχειρίζεται τις προστριβές είναι ο προϊστάμενος του σχολείου όταν οι λόγοι είναι υπηρεσιακοί, ενώ όταν πρόκειται για προσωπικούς λόγους, οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι αντιμετωπίζουν τις μεταξύ τους εντάσεις για την εύρυθμη λειτουργία της σχολική μονάδας. Οι τεχνικές που λαμβάνουν είναι της ενσωμάτωσης και του συμβιβασμού και της συνεργασίας ενώ στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται της αποφυγής και της εξουσίας και στις δυο περιπτώσεις. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τις συσχετίσεις που έγιναν, παρατηρήσαμε ότι δεν υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στη σχέση εργασίας (μόνιμος ή αναπληρωτής ) με την εμφάνιση διενέξεων στη σχολική μονάδα. Ακόμα δεν είδαμε να επηρεάζεται από την ανάληψη της θέσης προϊστάμενου από τους εκπαιδευτικούς. Ωστόσο εκεί που υπήρχε συσχέτιση είναι στην επιμόρφωση που έχουν οι εκπαιδευτικοί.
|