Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Οι πρώιμα δίγλωσσοι ελληνο-αγγλόφωνοι μαθητές. Η σχέση του διγλωσσικού αλφαβητισμού τους με την αναγνωστική τους επίδοση στις δυο γλώσσες και τη στάση τους ως προς την ελληνική και την αγγλική γλώσσα: Μια συγκριτική μελέτη  

Αποτελέσματα - Λεπτομέρειες

Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000276423
Τίτλος Οι πρώιμα δίγλωσσοι ελληνο-αγγλόφωνοι μαθητές. Η σχέση του διγλωσσικού αλφαβητισμού τους με την αναγνωστική τους επίδοση στις δυο γλώσσες και τη στάση τους ως προς την ελληνική και την αγγλική γλώσσα: Μια συγκριτική μελέτη
Συγγραφέας Μπουνιαλέτου, Αικατερίνη Μ
Σύμβουλος διατριβής Χατζηδάκη, Ασπασία
Περίληψη Η παρούσα μελέτη επιχείρησε να συγκρίνει την αναγνωστική ικανότητα στην ελληνική γλώσσα των δίγλωσσων ελληνο-αγγλόφωνων μαθητών με αυτή των μονόγλωσσων ελληνόφωνων συμμαθητών τους. Επίσης, εξετάστηκαν οι διαφορές στην αναγνωστική ικανότητα των ίδιων παιδιών στην αγγλική γλώσσα με βάση την παρακολούθηση ή όχι οργανωμένων μαθημάτων αγγλικής γλώσσας. Επιπλέον καταγράφηκαν οι στάσεις των δίγλωσσων μαθητών ως προς την ελληνική και την αγγλική γλώσσα καθώς επίσης η επιλογή, και η συχνότητα χρήσης των δυο γλωσσών.
Καταγράφηκαν επίσης οι στάσεις των γονέων τους ως προς την ελληνική και την αγγλική γλώσσα και οι πρακτικές αλφαβητισμού τις οποίες αυτοί εφαρμόζουν.
Η έρευνα διεξήχθη τον Απρίλιο του 2003. Για τις ανάγκες της έρευνας εντοπίστηκαν τριάντα εννιά δίγλωσσοι μαθητές οι οποίοι φοιτούσαν στα Δημοτικά σχολεία των νομών Ηρακλείου και Λασιθίου και οι οποίοι εξισώθηκαν ως προς την ηλικία, και το φύλο με τριάντα εννιά μονόγλωσσους ελληνόφωνους συμμαθητές τους. Οι είκοσι ένας από αυτούς απετέλεσαν την πειραματική ομάδα των δίγλωσσων οι οποίοι παρακολουθούν μαθήματα αγγλικής γλώσσας, οι δεκαοχτώ την πειραματική ομάδα των δίγλωσσων οι οποίοι δεν παρακολουθούν μαθήματα αγγλικής γλώσσας, ενώ για την καθεμιά από τις παραπάνω ομάδες σχηματίστηκαν δυο ισάριθμες με αυτές ομάδες ελέγχου τις οποίες αποτελούσαν οι μονόγλωσσοι συμμαθητές τους. Εβδομηντα-οχτώ μαθητές απετέλεσαν το συνολικό δείγμα της έρευνας. Σε όλα τα υποκείμενα επιδόθηκαν τεστ αναγνωστικής ικανότητας στην ελληνική γλώσσα και επιπλέον στους δίγλωσσους μαθητές τεστ αναγνωστικής ικανότητας στην αγγλική γλώσσα. Οι πληροφορίες για τη στάση των δίγλωσσων μαθητών ως προς την ελληνική και την αγγλική γλώσσα, καθώς επίσης η επιλογή, και η συχνότητα χρήσης των δυο γλωσσών συλλέχθηκαν μέσω των ερωτηματολόγιων τα οποία επιδόθηκαν στους δίγλωσσους μαθητές. Επίσης στοιχεία για τις στάσεις των γονέων τους ως προς την ελληνική και την αγγλική γλώσσα και τις πρακτικές αλφαβητισμού τις οποίες αυτοί εφαρμόζουν, συλλέχθηκαν μέσω των ερωτηματολογίων των γονέων.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι:
1. Ως προς την αναγνωστική ικανότητα στην ελληνική γλώσσα, οι δίγλωσσοι μαθητές δε διαφέρουν από τους μονόγλωσσους συμμαθητές τους.
2. Ως προς την αναγνωστική ικανότητα τους στην αγγλική γλώσσα, οι επιδόσεις των Δ.Μ.Π. είναι χαμηλότερες από τις επιδόσεις των Δ.Π. στο επίπεδο της Γ΄ τάξης, ενώ αντίθετα, οι επιδόσεις των δυο ομάδων των δίγλωσσων Δ.Π. και Δ.Μ.Π. δεν διαφέρουν στο επίπεδο της Στ΄ τάξης.
3. Σημαντικό εύρημα επίσης είναι ότι τα παιδιά διάκεινται εξίσου θετικά ως προς την ελληνική και την αγγλική γλώσσα.
4. Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι οι δυο ομάδες των γονέων των δίγλωσσων χρησιμοποιούν τις ίδιες πρακτικές εξοικείωσης των παιδιών τους με το γραπτό λόγο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας μας οδηγούν στο συμπέρασμα πρώτον ότι, η διγλωσσία δεν αποτελεί παράγοντα καθυστέρησης στην ανάπτυξη της αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών τουλάχιστον στη γλώσσα, η οποία χρησιμοποιείται ως μέσο διδασκαλίας στο σχολείο και η οποία στην προκειμένη περίπτωση είναι η ελληνική γλώσσα.
Η αναγνωστική ικανότητα στην αγγλική γλώσσα, επηρεάζεται αρχικά από την παρακολούθηση μαθημάτων σε αυτή. Επιπλέον, φαίνεται να ισχύει η άποψη ότι υπάρχει ένα όριο ανάπτυξης της αναγνωστικής ικανότητας στην ελληνική γλώσσα το οποίο πρέπει να υπερβούν οι δίγλωσσοι μαθητές, προκειμένου να μπορέσουν να μεταφέρουν αυτή την ικανότητα από την ελληνική στην αγγλική γλώσσα.
Συνοψίζοντας τα ευρήματα μας θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι τα δίγλωσσα υποκείμενα της έρευνας μας βιώνουν τον τύπο της προσθετικής διγλωσσίας και ταυτίζονται και με τις δυο γλωσσικές ομάδες στις οποίες ανήκουν οι γονείς τους.
Φυσική περιγραφή 459 σ. ; 30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Ημερομηνία έκδοσης 2004
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
  Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
Εμφανίσεις 90

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Προβολή Εγγράφου
Εμφανίσεις : 35