Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Η επίδραση του προγράμμτος διδακτικής παρέμβασης <<πινακωτή 1>> στην ενίσχυση των δεξιοτήτων του αναδυόμενου γραμματισμού  

Αποτελέσματα - Λεπτομέρειες

Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000360479
Τίτλος Η επίδραση του προγράμμτος διδακτικής παρέμβασης <<πινακωτή 1>> στην ενίσχυση των δεξιοτήτων του αναδυόμενου γραμματισμού
Συγγραφέας Κυριάκου, 'Αλκηστη Α
Σύμβουλος διατριβής Μανωλίτσης, Γεώργιος
Περίληψη Η παρούσα διπλωματική εργασία εντάσσεται στον ευρύτερο χώρο της μελέτης του αναδυόμενου γραμματισμού. Σκοπός της έρευνάς μας ήταν η διερεύνηση της ανάπτυξης της φωνολογικής επίγνωσης και των αναδυόμενων δεξιοτήτων γραπτού λόγου των παιδιών ηλικίας 4;6-5;6 ετών μετά την εξάσκησή τους με το εκπαιδευτικό υλικό της «Πινακωτής 1». Θεωρούμε ότι η μελέτη αυτή είναι σημαντική ιδιαίτερα για τον Ελλαδικό χώρο στον οποίο, αφενός, υπάρχει έλλειψη σχεδιασμού ολοκληρωμένων προγραμμάτων παρέμβασης με σκοπό την ενίσχυση της φωνολογικής επίγνωσης και των αναδυόμενων δεξιοτήτων γραπτού λόγου και αφετέρου δεν έχουν γίνει μελέτες ελέγχου της αποτελεσματικότητας τέτοιου είδους προγραμμάτων. Από τις πρώτες έρευνες σχετικά με την ανάπτυξη της φωνολογικής επίγνωσης που πραγματοποιήθηκαν στον ελλαδικό χώρο ήταν αυτές των Τάφα, Καλύβα και Φραγκιά (1998) καθώς και των Πόρποδα Παλαιοθόδωρου και Παπαγιωτόπουλου (1999) που έδειξαν ότι ακολουθώντας ένα κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης βελτιώνεται η φωνολογική επίγνωση των παιδιών, πριν τη συστηματική διδασκαλία της ανάγνωσης και γραφής. Για την πραγματοποίηση της παρούσας έρευνας ακολουθήθηκε μια προπειραματική και μεταπειραματική διαδικασία με δυο ισοδύναμες ομάδες παιδιών ηλικίας 4;6-5;6 ετών που υλοποιήθηκε σε τρεις φάσεις. Στην προπειραματική διαδικασία αξιολογήθηκε η νοημοσύνη, το λεξιλόγιο των παιδιών, η φωνολογική επίγνωση και η αντίληψή τους για τις έννοιες γραπτού λόγου. Στη μεταπειραματική διαδικασία αξιολογήθηκαν στα ίδια κριτήρια αναδυόμενου γραμματισμού καθώς και στο κριτήριο γνώσης γραμμάτων. Η «Πινακωτή 1», η οποία έχει ως γενικό στόχο την ενίσχυση των δεξιοτήτων του αναδυόμενου γραμματισμού, εφαρμόστηκε σε παιδιά προσχολικής ηλικίας 4;6-5;6 ετών. Το δείγμα της έρευνας συγκροτήθηκε από 61 παιδιά από νηπιαγωγεία της πόλης των Χανίων Κρήτης με μητρική γλώσσα την Ελληνική και φυσιολογική γλωσσική και νοητική ανάπτυξη. Συγκροτήθηκε μια πειραματική ομάδα (Ν = 32) και μια ομάδα ελέγχου (Ν = 29) οι οποίες είχαν συζευχθεί, ώστε το επίπεδο των παιδιών των δύο ομάδων ήταν ισοδύναμο ως προς τις δεξιότητες φωνολογικής επίγνωσης, τη λεξιλογική και γνωστική τους ανάπτυξη πριν την έναρξη των διδακτικών παρεμβάσεων. Τα παιδιά της πειραματικής ομάδας χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και εκπαιδεύτηκαν εντατικά (4-5 φορές την εβδομάδα για 20-25 λεπτά) με το υλικό της 8 «Πινακωτής 1» για 36 ημέρες. Τα παιδιά της ομάδας ελέγχου συνέχισαν να παρακολουθούν το αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου που φοιτούσαν. Τα αποτελέσματα της έρευνας, έδειξαν ότι μετά το τέλος της πειραματικής διαδικασίας, τα παιδιά της πειραματικής ομάδας υπερείχαν σημαντικά ως προς όλες τις δεξιότητες φωνολογικής επίγνωσης και αντίληψης εννοιών γραπτού λόγου από τα παιδιά της ομάδας ελέγχου. Επίσης, τα παιδιά της πειραματικής ομάδας, βελτιώθηκαν στατιστικά σημαντικά ως προς όλες αυτές τις δεξιότητες, ενώ τα παιδιά της ομάδας ελέγχου δεν βελτιώθηκαν σε καμία από αυτές.
Φυσική περιγραφή 212 σ. : εικ, πιν. , ; 30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Ημερομηνία έκδοσης 2010
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
  Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
Εμφανίσεις 487

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Κατέβασμα Εγγράφου
Προβολή Εγγράφου
Εμφανίσεις : 231