Περίληψη |
Η απροσδόκητη εξάπλωση της Πανδημίας Covid-19 δημιούργησε πολλούς περιορισμούς στην καθημερινότητα της ανθρωπότητας σε όλο τον κόσμο. Με σκοπό την προστασία από τον ιό Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) οι κυβερνήσεις παγκοσμίως έλαβαν μέτρα, όπως ο εγκλεισμός, η επιβολή μάσκας, η τηλεργασία και η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ΕξΑΕ). Οι εμπλεκόμενοι στην διαδικασία αυτή (εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές) αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες στην εφαρμογή της Επείγουσας Εξ Αποστάσεως Σχολικής Εκπαίδευσης (ΕΕξΑΣΕ, Emergency Remote Teaching-ERT). Η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο να διερευνήσει τις πεποιθήσεις, στάσεις, απόψεις, αντιλήψεις, των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ΕξΑΕ και τον τρόπο με τον οποίο αυτές επηρεάζονται από τις πεποιθήσεις, στάσεις, αντιλήψεις σχετικά με την χρήση των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (Η/Υ). Το δείγμα αποτελείται από εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης γενικής αγωγής, ειδικής αγωγής και παράλληλης στήριξης (Ν=131) απ’ όλη την Ελλάδα. Η μέθοδος δειγματοληψίας ήταν, αυτή της σκόπιμης επιλογής και συγκεκριμένα η δειγματοληψία χιονοστιβάδας. Το ερωτηματολόγιο που κλήθηκαν να συμπληρώσουν οι εκπαιδευτικοί ηλεκτρονικά αποτελούνταν από την «Κλίμακα Πεποιθήσεων για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση κατά την διάρκεια της Κρίσης του Κορονοϊού» (Distance Education Attitude during Covid-19 crisis –DEAS-) και την «Κλίμακα Πεποιθήσεων, Στάσεων και Αντιλήψεων σχετικά με την χρήση Η/Υ» (Greek Computer Attitudes Scale-GCAS). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας ερευνητικής εργασίας, το σύνολο του δείγματος των εκπαιδευτικών βρέθηκε πως υιοθετούν μια ουδέτερη στάση σχετικά με την ΕξΑΕ την περίοδο της πανδημίας. Στην υποκλίμακα που υπολογίζει την αντιλαμβανόμενη αποτελεσματικότητα της ΕξΑΕ, ο μέσος όρος της βαθμολογίας του δείγματος ήταν Μ.Ο.= 2,25 με Τ.Α=0,46 και στην υποκλίμακα αντιλαμβανόμενες δυσκολίες στην ΕξΑΕ ήταν Μ.Ο.=2,53 με Τ.Α.= 0,53. Επιπλέον, οι πεποιθήσεις, ικανότητες (επίπεδο γνώσης υπολογιστών), εμπειρίες, που έχει κάποιος αναφορικά με την χρήση των Η/Υ βρέθηκαν να συσχετίζονται στατιστικώς σημαντικά με τις αντιλήψεις του σχετικά με την αποτελεσματικότητα της ΕξΑΕ (r(131)=0,31, p-value<0,01) και επιπλέον, με τις δυσκολίες που αντιλαμβάνεται κατά την εφαρμογή της (r(131)=0,59 με p-value<0,01.). Συμπερασματικά, θεωρείται εύλογη η ανάγκη για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με την χρήση τεχνολογικών μέσων και την εφαρμογή προγραμμάτων ΕξΑΕ. Με βάση αυτό είναι σημαντικό να δημιουργηθούν προγράμματα επιμόρφωσης για την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών. Οι γνώσεις που αποκτήθηκαν την περίοδο της ΕΕξΑΣΕ θα ήταν δυνατόν να γίνουν η αφετηρία για την εξέλιξη της εκπαίδευσης, εντάσσοντας πιο ενεργά τα ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
|