Περίληψη |
Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι μια έννοια που έχει ευρέως μελετηθεί τα
τελευταία χρόνια. Εκτιμώντας τη σημασία της ενδυνάμωσή της στα παιδιά, έχουν
σχεδιαστεί και εφαρμοστεί πολλά προγράμματα, κυρίως στο εξωτερικό. Σύμφωνα με
ερευνητικά δεδομένα του εξωτερικού, το πρόγραμμα FRIENDS μπορεί να
αποτελέσει ένα πρόγραμμα που στοχεύει να ενδυναμώσει την ψυχική ανθεκτικότητα
των παιδιών. Ο στόχος της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει την
αποτελεσματικότητα του προγράμματος FRIENDS, στην ελληνική του έκδοση
«Φιλαράκια». Πιο συγκεκριμένα, ο σκοπός της έρευνας ήταν να μελετηθεί η επιρροή
του προγράμματος στο άγχος, την αυτοαποτελεσματικότητα και την ενσυναίσθηση
παιδιών δημοτικού, που δεν είχαν παραπεμφθεί για κάποια διαταραχή σε δημόσιο
φορέα. Στην έρευνα συμμετείχαν 138 μαθητές (ομάδα παρέμβασης:72, ομάδα
ελέγχου:66) Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης. Οι μαθητές αξιολογήθηκαν πρίν και μετά την
παρέμβαση, με ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς. Η παρέμβαση έγινε σε 10
εβδομαδιαίες συναντήσεις. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας έδειξαν ότι το
επίπεδο άγχους μειώθηκε και το επίπεδο αυτοαποτελεσματικότητας και
ενσυναίσθησης αυξήθηκε στα παιδιά που συμμετείχαν στην παρέμβαση, ενώ έμεινε
σταθερό στα παιδιά της ομάδας ελέγχου. Επίσης, η αξιολόγηση του προγράμματος
από τους μαθητές ήταν πολύ θετική, όσον αφορά τη χρησιμότητα του προγράμματος
γενικά, την κατανόηση των συναισθημάτων, την εκμάθηση τρόπων αντιμετώπισης
αρνητικών συνασθημάτων και καταστάσεων και την πιθανή εφαρμογή τους στη ζωή.
Επιπλέον, οι μαθητές εξέφρασαν την ανάγκη τους για παρόμοια προγράμματα στο
σχολείο. Ακόμα, η αξιολόγηση των δασκάλων που παρευρίσκονταν στο πρόγραμμα
ήταν πολύ θετική. Παρόλα αυτά, θα πρέπει τα αποτελέσματα να αντιμετωπιστούν με
επιφύλαξη, καθώς η έρευνα υπόκειται σε κάποιους περιορισμούς. Τέλος, εφαρμογές
και προτάσεις για τους σχολικούς ψυχολόγους προκύπτουν από την εμπειρία της
παρούσας έρευνας.
|