Περίληψη |
Η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 4 φάσεις έχοντας 3 βασικούς στόχους: 1. Τη
διερεύνηση των αντιλήψεων και πεποιθήσεων των γονέων για τη σχέση και επαφή τους με το
σχολείο, 2. Τη διερεύνηση των αντιλήψεων και στάσεων γονέων και εκπαιδευτικών
πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τους παράγοντες που δυσχεραίνουν τη γονεϊκή εμπλοκή στο
σχολείο και 3. Τη διερεύνηση προτάσεων των γονέων κι εκπαιδευτικών για καλύτερη
επικοινωνία και συνεργασία. Πιο συγκεκριμένα, μοιράστηκαν ερωτηματολόγια με ερωτήσεις
ανοιχτού τύπου, τα οποία συμπλήρωσαν 195 γονείς από 13 δημοτικά σχολεία του νομού
Ηρακλείου. Στη δεύτερη φάση της έρευνας πραγματοποιήθηκαν ομάδες εστίασης στις οποίες
συμμετείχαν συνολικά 31 γονείς, 17 δάσκαλοι και οι διευθυντές δύο σχολείων από τα 13 και
ήταν ξεχωριστές μεταξύ τους. Στην τρίτη φάση έγιναν ομάδες εστίασης μαζί με 8 γονείς και
10 δασκάλους με τον διευθυντή στο ένα σχολείο και 5 γονείς με τον διευθυντή στο άλλο
σχολείο. Στην τέταρτη φάση έγιναν ατομικές συνεντεύξεις με τους διευθυντές των σχολείων
για να μας ενημερώσουν ποιες αποφάσεις πραγματοποιήθηκαν. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι
οι γονείς εμπλέκονται περισσότερο στην προετοιμασία των παιδιών τους για το σχολείο και
γενικότερα στη μάθηση στο σπίτι. Γονείς και δάσκαλοι θεωρούν ότι η γονεϊκή εμπλοκή και
συμμετοχή στο σχολείο είναι σημαντική και απαραίτητη, αλλά διαπιστώνουν ότι υπάρχει
έλλειψη παρουσίας από τους γονείς. Κυριότερο εμπόδιο εμπλοκής αναφέρουν την έλλειψη
χρόνου, όμως στην πραγματικότητα δεν ενθαρρύνεται η περισσότερη συμμετοχή των γονέων.
Παρατηρείται απουσία συλλογικότητας και επικοινωνίας μεταξύ των δύο πλευρών στους
τρόπους διαλόγου, συνεργασίας και συμμετοχής, διαδικασίες οι οποίες έγινε προσπάθεια να
ενισχυθούν μέσω της έρευνάς μας. Αυτή η έρευνα αποτέλεσε μία προσπάθεια ώστε να
συνειδητοποιηθεί ότι σχολείο- οικογένεια- κοινότητα συμβάλλουν στην κοινωνική,
συναισθηματική και ακαδημαϊκή ανάπτυξη των παιδιών και ότι η καλύτερη δυνατή
συνεργασία μεταξύ αυτών των συστημάτων θα έχει ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη επιτυχία
των μαθητών στο σχολείο και στη ζωή. Γίνονται προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.
|