Περίληψη |
Στην παρούσα εργασία μελετάται το πολίτευμα της άμεσης δημοκρατίας, όπως αυτό αναδύθηκε και εφαρμόστηκε στην πόλη-κράτος της αρχαίας Αθήνας, αλλά και περιπτώσεις εφαρμογής αυτού του τρόπου διακυβέρνησης και σε άλλα ιστορικά παραδείγματα που εκτείνονται έως και τις μέρες μας. Από τις ισπανικές κολλεκτίβες την περίοδο που σοβούσε εκεί ο εμφύλιος μέχρι τους Ζαπατίστας και το σχολείο του Σάμερχιλ στην Αγγλία. Ως προς την αρχαία Αθήνα, εξετάζεται η ιστορικότητα και οι αιτίες εμφάνισης του φαινομένου της δημοκρατίας ως μέθοδος διακυβέρνησης της πόλης. Αναλύονται τα διοικητικά σώματα στα οποία βασιζόταν η διοίκηση της πόλης, και παράλληλα μελετώνται και φιλοσοφικές έννοιες οι οποίες χαρακτήριζαν την αρχαία Αθήνα, όπως αυτοπεριορισμός, αυτοθέσμιση, λογοδοσία, ανακλητότητα κλπ. Τέλος εξετάζονται και παρατίθενται οι αιτίες της πτώσης αυτού του πολιτεύματος στο κράτος των Αθηνών. Στη συνέχεια η εργασία αυτή ασχολείται με πέντε χαρακτηριστικά -κατά τη γνώμη μας- παραδείγματα διακυβέρνησης που ως βάση έχουν την άμεση δημοκρατία όπως το «γαλατικό» χωριό της Μαριναλέντα, οι ισπανικές κολλεκτίβες, το εργοστάσιο κεραμοποιίας Ζανόν στην Αργεντινή, οι Ζαπατίστας στη ζούγκλα της Λακαντόνα και το σχολείο του Σάμερχιλ. Κάθε ένα από τα παραπάνω παραδείγματα έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς αποτελεί ισχυρό πόλο αντίστασης στα ισχύοντα πρότυπα εξουσίας και διακυβέρνησης. Στην πορεία της εργασίας παρουσιάζεται ένα παράδειγμα διδασκαλίας της άμεσης δημοκρατίας, το οποίο αφορά μαθητές της πέμπτης (Ε΄) τάξης του δημοτικού σχολείου. Αρχικά θέτονται οι στόχοι της διδασκαλίας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να οριοθετήσουμε τις έννοιες τις οποίες θέλουμε οι μαθητές να γνωρίσουν και να κατακτήσουν. Στη συνέχεια αναφέρεται το θεωρητικό κομμάτι της διδακτικής, δηλαδή το πώς θα την δομήσουμε και θα την εφαρμόσουμε, ώστε οι στόχοι οι οποίοι έχουμε θέσει να πραγματωθούν. Στο τέλος παρουσιάζεται το πρακτικό κομμάτι – παράδειγμα, αυτό δηλαδή του τρόπου εφαρμογής της άμεσης δημοκρατίας στην σχολική τάξη. Το πώς μπορούμε δηλαδή, με βάση το αθηναϊκό πολίτευμα και τα παραδείγματα τα οποία έχουν παρατεθεί, να δομήσουμε ένα σχολικό μοντέλο διακυβέρνησης στο οποίο οι αποφάσεις θα λαμβάνονται από τη βάση -δηλαδή τους μαθητές- και θα μεταβιβάζονται προς τον εκπαιδευτικό και την διεύθυνση του σχολείου.
|