Περίληψη |
Στο πλαίσιο διάγνωσης του αυτισμού πέραν των συμπεριφορικών συμπτωμάτων που παρουσιάζουν οι ασθενείς, δυσλειτουργία εντοπίζεται και στην γνωστική λειτουργικότητα τους. Πέραν αυτού, έχει προταθεί πως οι διαταραχές που εμπίπτουν στο φάσμα του αυτισμού εκτείνονται σε ένα «συνεχές», με τα αυτιστικά χαρακτηριστικά να συνεχίζουν να κατανέμονται με ηπιότερη βέβαια ένταση σε όλο το μήκος του συνεχούς και να εντοπίζονται ακόμη και στον υγιή πληθυσμό. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετηθεί η σχέση μεταξύ των αυτιστικών χαρακτηριστικών με την μνήμη εργασίας και την έκδηλη μνήμη στον υγιή πληθυσμό. Για την εκτίμηση της μνημονικής λειτουργικότητας χρησιμοποιήθηκαν οι νευροψυχολογικές δοκιμασίες «Μνήμη Αριθμών» και «Λεκτική Μάθηση και Μνήμη» ενώ για την ανίχνευση των αυτιστικών χαρακτηριστικών το Autism – Spectrum Quotient (AQ). Από τις αναλύσεις της βηματικής παλινδρόμησης εντοπίσθηκαν επιδράσεις ενδιάμεσων δημογραφικών μεταβλητών στην νευροψυχολογική επίδοση των συμμετεχόντων (εκπαίδευση, φύλο, ηλικία). Όσον αφορά στην σχέση μεταξύ της βαθμολογίας των συμμετεχόντων στο AQ και της νευροψυχολογικής τους επίδοσης παρατηρείται η εξής διαφοροποίηση: από τη μία η χαμηλή βαθμολογία στην υποκλίμακα των κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς και στην υποκλίμακα της επικοινωνίας σχετίζονται με υψηλότερη επίδοση στις συνθήκες της άμεσης και βραχύχρονης ανάκλησης – αντίστοιχα – της δοκιμασίας «Λεκτική Μάθηση και Μνήμη» ενώ από την άλλη η υψηλή βαθμολογία στην υποκλίμακα της φαντασίας σχετίζεται με υψηλή επίδοση στη συνθήκη της ευθείας ανάκλησης για την «Μνήμη Αριθμών». Τα μέχρι στιγμής ευρήματα για την σχέση μεταξύ των δύο μεταβλητών κρίνονται αντιφατικά ενώ σε κάθε περίπτωση, προτείνεται η περαιτέρω διερεύνηση της μεταξύ τους σχέσης.
|