Περίληψη |
Στόχος της παρούσας πιλοτικής ερευνητικής προσπάθειας ήταν η διερεύνηση της
χρησιμότητας της ψυχοδυναμικής ανάλυσης της ζωγραφιάς ως έκφρασης των
πρωτογενών συναισθημάτων των μαθητών σε σχέση με το σχολείο. Θεωρήθηκε ότι
τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης θα παρουσιάζουν περισσότερα αρνητικά στοιχεία
στις ζωγραφιές τους από τα παιδιά με καλή σχολική επίδοση καθώς κι ότι θα υπάρχει
συσχέτιση των αρνητικών ενδείξεων των ζωγραφιών με την εικόνα που έχουν οι
μαθητές για την μαθησιακή διαδικασία. Οι συμμετέχοντες ήταν 53 παιδιά, Ε΄ και ΣΤ΄
τάξης, ενός δημοτικού σχολείου στην περιοχή της Κρήτης. Τα παιδιά αξιολογήθηκαν
σε δοκιμασίες ακαδημαϊκών και γνωστικών δεξιοτήτων, καθώς και σε δοκιμασίες
αξιολόγησης της συναισθηματικής κατάστασης. Η παρούσα εργασία επικέντρωσε
στην ψυχοδυναμική ανάλυση μιας ζωγραφιάς με θέμα «Εγώ και η τάξη μου». Τα
αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι στις ζωγραφιές οι μαθητές αποτυπώνουν το
προσωπικό συναίσθημα τους όσο αφορά την μάθηση. Οι ζωγραφιές των μαθητών με
μαθησιακές δυσκολίες τείνουν να εμφανίζουν υψηλότερο δείκτη συναισθηματικής
καταπόνησης σε σύγκριση με τις ζωγραφιές των παιδιών με καλή σχολική επίδοση.
Γενικότερα, παρατηρήθηκε ότι η ψυχοδυναμική ανάλυση ζωγραφιών μπορεί να
χρησιμοποιηθεί στην κλινική πρακτική ως επιπρόσθετο στοιχείο για την αξιολόγηση
της συναισθηματικής κατάστασης των μαθητών.
|