Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Η σχέση της μορφολογικής επίγνωσης παιδιών προσχολικής ηλικίας με το επίπεδο ανάπτυξης του δεκτικού και παραγωγικού τους λεξικολογίου  

Αποτελέσματα - Λεπτομέρειες

Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000430096
Τίτλος Η σχέση της μορφολογικής επίγνωσης παιδιών προσχολικής ηλικίας με το επίπεδο ανάπτυξης του δεκτικού και παραγωγικού τους λεξικολογίου
Άλλος τίτλος The relation of morphological awareness of preschool students with their receptive and expressive vocabulary aquisition
Συγγραφέας Μπουντουροπούλου, Ραλλού
Σύμβουλος διατριβής Μανωλίτσης Γεώργιος
Περίληψη Η εκπόνηση της διπλωματικής αυτής εργασίας στοχεύει τη μελέτη τη σχέσης ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωση των παιδιών προσχολικής ηλικίας και το επίπεδο ανάπτυξης του δεκτικού και παραγωγικού τους λεξιλογίου. Πιο συγκεκριμένα με την ερευνητική μελέτη που πραγματοποιήθηκε, επιχειρήσαμε να ανιχνεύσουμε την πιθανή σχέση ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωση των παιδιών προσχολικής ηλικίας με το λεξιλόγιό τους, δεκτικό και παραγωγικό, στο επίπεδο που έχει αναπτυχθεί από τα παιδιά, μέσα από συγκεκριμένες μετρήσεις και δοκιμασίες. Το ενδιαφέρον μας στράφηκε τόσο στην ύπαρξη ή όχι, της όποιας σχέσης ανάμεσα σε μορφολογική επίγνωση και λεξιλόγιο, αλλά και στον αν πρόκειται για μια σχέση αμφίδρομη, κατά την οποία το λεξιλόγιο επηρεάζει την ανάπτυξη της μορφολογικής επίγνωσης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Προκειμένου να πραγματοποιηθεί η παρούσα μελέτη, σχεδιάστηκε μια συσχετιστική έρευνα (correlational research), η οποία είχε σκοπό να μελετήσει τη σχέση μεταξύ της μορφολογικής επίγνωσης των παιδιών προσχολικής ηλικίας και του επιπέδου της λεξιλογικής τους ανάπτυξης, τόσο στο δεκτικό όσο και στο παραγωγικό τους λεξιλόγιο. Μέσα από τις δοκιμασίες που εφαρμόστηκαν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, επιχειρήσαμε να διερευνήσουμε αν υπάρχει σχέση ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωσή και το λεξιλόγιό τους, αν η σχέση αυτή είναι θετική, αρνητική ή αμφίδρομη. Για τον λόγο αυτό πραγματοποιήσαμε ατομικές συνεδρίες με 60 παιδιά που φοιτούσαν σε νηπιαγωγεία της περιοχής του Ρεθύμνου, στα οποία χορηγήθηκαν τέσσερα κριτήρια για την αποτύπωση της μορφολογικής τους επίγνωσης, το Κριτήριο Αναλογίας Λέξεων, το Κριτήριο Σχηματισμού/Αποσχηματισμού Παράγωγων Λέξεων, το Κριτήριο Σχηματισμού Σύνθετων Λέξεων και τέλος το Κριτήριο Μορφολογικής Συγγένειας. Για την αποτύπωση της λεξιλογικής τους ανάπτυξης, υλοποιήθηκαν δύο δοκιμασίες, η μία αφορούσε στη μέτρηση του δεκτικού λεξιλογίου και η δεύτερη στην μέτρηση του παραγωγικού λεξιλογίου των παιδιών. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως υπάρχει αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωση και το δεκτικό και παραγωγικό λεξιλόγιο των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Πιο συγκεκριμένα όσον αφορά στο Δεκτικό Λεξιλόγιο, τα αποτελέσματά μας φανερώνουν ότι επηρεάζεται από την Παραγωγική και Κλιτική Μορφολογική Επίγνωση. Το Παραγωγικό Λεξιλόγιο επηρεάζεται από τη Μορφολογική Επίγνωση της Σύνθεσης, αλλά και από την Παραγωγική και Κλιτική Μορφολογική Επίγνωση. Μέσα από την μελέτη μας προτείνεται η αναλυτικότερη μελέτη της μορφολογικής επίγνωσης, με διαχρονικές έρευνες σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, σε συνδυασμό με δραστηριότητες παρέμβασης για την αύξηση και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους. Τέλος θεωρούμε ότι ίσως ήταν σκόπιμο να επενδύσουμε ως ερευνητές στην αναλυτική εξέταση των μορφών της μορφολογικής επίγνωσης σε σχέση με το λεξιλόγιο, με ξεχωριστές μελέτες στοχευμένες στα πεδία που επηρεάζονται περισσότερο.  
Φυσική περιγραφή 83 σ. ; 30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Θέμα Morphological awareness
Vocabulary
Vocabulary aquisition
Λεξικολογική ανάπτυξη
Λεξιλόγιο
Μορφολογική επίγνωση
Ημερομηνία έκδοσης 2020
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
  Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
Εμφανίσεις 114

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Κατέβασμα Εγγράφου
Προβολή Εγγράφου
Εμφανίσεις : 18