Περίληψη |
Η εκπόνηση της διπλωματικής αυτής εργασίας στοχεύει τη μελέτη τη σχέσης ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωση των παιδιών προσχολικής ηλικίας και το επίπεδο ανάπτυξης του δεκτικού και παραγωγικού τους λεξιλογίου. Πιο συγκεκριμένα με την ερευνητική μελέτη που πραγματοποιήθηκε, επιχειρήσαμε να ανιχνεύσουμε την πιθανή σχέση ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωση των παιδιών προσχολικής ηλικίας με το λεξιλόγιό τους, δεκτικό και παραγωγικό, στο επίπεδο που έχει αναπτυχθεί από τα παιδιά, μέσα από συγκεκριμένες μετρήσεις και δοκιμασίες. Το ενδιαφέρον μας στράφηκε τόσο στην ύπαρξη ή όχι, της όποιας σχέσης ανάμεσα σε μορφολογική επίγνωση και λεξιλόγιο, αλλά και στον αν πρόκειται για μια σχέση αμφίδρομη, κατά την οποία το λεξιλόγιο επηρεάζει την ανάπτυξη της μορφολογικής επίγνωσης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Προκειμένου να πραγματοποιηθεί η παρούσα μελέτη, σχεδιάστηκε μια συσχετιστική έρευνα (correlational research), η οποία είχε σκοπό να μελετήσει τη σχέση μεταξύ της μορφολογικής επίγνωσης των παιδιών προσχολικής ηλικίας και του επιπέδου της λεξιλογικής τους ανάπτυξης, τόσο στο δεκτικό όσο και στο παραγωγικό τους λεξιλόγιο. Μέσα από τις
δοκιμασίες που εφαρμόστηκαν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, επιχειρήσαμε να διερευνήσουμε αν υπάρχει σχέση ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωσή και το λεξιλόγιό τους, αν η σχέση αυτή είναι θετική, αρνητική ή αμφίδρομη.
Για τον λόγο αυτό πραγματοποιήσαμε ατομικές συνεδρίες με 60 παιδιά που φοιτούσαν σε νηπιαγωγεία της περιοχής του Ρεθύμνου, στα οποία χορηγήθηκαν τέσσερα κριτήρια για την αποτύπωση της μορφολογικής τους επίγνωσης, το Κριτήριο Αναλογίας Λέξεων, το Κριτήριο Σχηματισμού/Αποσχηματισμού Παράγωγων Λέξεων, το Κριτήριο Σχηματισμού Σύνθετων Λέξεων και τέλος το Κριτήριο Μορφολογικής Συγγένειας. Για την αποτύπωση της λεξιλογικής τους ανάπτυξης, υλοποιήθηκαν δύο δοκιμασίες, η μία αφορούσε στη μέτρηση του δεκτικού λεξιλογίου και η δεύτερη στην μέτρηση του παραγωγικού λεξιλογίου των παιδιών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως υπάρχει αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στην μορφολογική επίγνωση και το δεκτικό και παραγωγικό λεξιλόγιο των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Πιο συγκεκριμένα όσον αφορά στο Δεκτικό Λεξιλόγιο, τα αποτελέσματά μας
φανερώνουν ότι επηρεάζεται από την Παραγωγική και Κλιτική Μορφολογική Επίγνωση. Το Παραγωγικό Λεξιλόγιο επηρεάζεται από τη Μορφολογική Επίγνωση της Σύνθεσης, αλλά και από την Παραγωγική και Κλιτική Μορφολογική Επίγνωση.
Μέσα από την μελέτη μας προτείνεται η αναλυτικότερη μελέτη της μορφολογικής επίγνωσης, με διαχρονικές έρευνες σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, σε συνδυασμό με δραστηριότητες παρέμβασης για την αύξηση και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους. Τέλος θεωρούμε ότι ίσως ήταν σκόπιμο να επενδύσουμε ως ερευνητές στην αναλυτική εξέταση των μορφών της μορφολογικής επίγνωσης σε σχέση με το λεξιλόγιο, με ξεχωριστές μελέτες στοχευμένες στα πεδία που επηρεάζονται περισσότερο.
|