Περίληψη |
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να προβληματίσει σχετικά με την παιδαγωγική κατάρτιση και ικανότητα των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως ειδικότητας ή εμπειρίας και παράλληλα να προβληματίσει για τον βαθμό στον οποίο προετοιμάζονται επαρκώς οι εκπαιδευτικοί, ώστε εισερχόμενοι στην τάξη να είναι έτοιμοι να αντεπεξέλθουν στον απαιτητικό τους ρόλο. Τα ερωτήματα τα οποία κίνησαν κατά κύριο λόγο το ερευνητικό μας ενδιαφέρον αφορούσαν στην ικανότητα του εκπαιδευτικού Δευτεροβάθμιας να διαμορφώσει θετικό μαθησιακό κλίμα στην τάξη με βάση τις απαραίτητες παιδαγωγικές αρχές και τον βαθμό στον οποίο τον προβληματίζει η αποτελεσματικότητά του σε αυτά τα πλαίσια. Η έρευνα έγινε με ποιοτική μεθοδολογική προσέγγιση. Το δείγμα αποτελούνταν από μια ομάδα δέκα εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έξι γυναίκες και τέσσερις άνδρες, διαφορετικών ειδικεύσεων και με ποικίλα έτη προϋπηρεσίας. Κατά την ποιοτική προσέγγιση χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο η ημιδομημένη συνέντευξη και διερευνήθηκαν οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με: • τη στάση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς την παιδαγωγική διαχείριση των μαθητών τους στην τάξη, • την εκτίμηση του βαθμού ετοιμότητάς τους για την αντιμετώπιση ζητημάτων συμπεριφοράς, ώστε να διατηρείται θετικό μαθησιακό κλίμα, • την προσωπική εμπειρία που έχουν οι ίδιοι αποκομίσει από την παιδαγωγική διάσταση της εργασίας τους, • την άποψή τους για τον τρόπο με τον οποίο στηρίζει η σχολική κοινότητα και η Πολιτεία την παιδαγωγική τους υπόσταση. Με τον όρο ετοιμότητα εννοούμε την ικανότητα του επαγγελματία να τροποποιεί τη συμπεριφορά του ή τις μεθόδους δράσης του ανάλογα με τις συνθήκες που αντιμετωπίζει στον εργασιακό χώρο. Η έννοια της ετοιμότητας φαίνεται να επικαλύπτεται από τον όρο επάρκεια στον εκπαιδευτικό – παιδαγωγικό χώρο, αλλά είναι σημαντική η διαφοροποίησή τους δεδομένου ότι η ετοιμότητα συνίσταται στην απόκτηση δεξιοτήτων μέσω πρακτικής εξάσκησης και συγκεκριμένα αφορά την ικανότητα του εκπαιδευτικού να αντιμετωπίζει στην πράξη και με επιτυχία - χωρίς δηλαδή να αποσυντονίζεται ο ίδιος και οι μαθητές του - καταστάσεις και συνθήκες που διαταράσσουν τη «γραμμικότητα» στην τάξη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι εκπαιδευτικοί νιώθουν ανησυχία και κάποιες φορές ανασφάλεια για τη διαχείριση της τάξης λόγω έλλειψης ετοιμότητας για να ανταποκριθούν σε όλες τις καταστάσεις που χρήζουν ιδιαίτερων παιδαγωγικών χειρισμών. Συμφωνούν ότι με την ανάλογη κατάρτισή τους και τη βοήθεια της εμπειρίας στην πορεία των χρόνων κατόρθωσαν να αποβάλουν την αρχική ανασφάλεια ή αδυναμία δράσης που τους διακατείχε, ένιωσαν πιο σίγουροι και προετοιμασμένοι για να ακολουθήσουν δρόμους περισσότερο επωφελείς για τους μαθητές τους, ωστόσο υπογράμμισαν το γεγονός ότι όταν ξεκίνησε η καριέρα τους στην τάξη έσφαλαν σε πολλά σημεία και πάντα εις βάρος των μαθητών. Επομένως, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνάς μας η παιδαγωγική κατάρτιση και επιμόρφωση δρα θετικά στο κλίμα της τάξης και στις επιδόσεις των μαθητών. Σε αυτή τη βάση αποκαλύφθηκε η πεποίθηση ότι υπάρχει ανάγκη εμπλουτισμού των προπτυχιακών σπουδών των εκπαιδευτικών που στοχεύουν να βρεθούν στην τάξη τόσο σε θεωρητικό όσο - και μάλιστα κυρίως - σε πρακτικό επίπεδο. Τονίστηκε επίσης, η ανάγκη συνδρομής και επανακαθορισμού των στόχων της εκπαίδευσης από πλευράς της Πολιτείας.
|