Περίληψη |
Το παιχνίδι ως κύρια ενασχόληση των παιδιών προσχολικής ηλικίας σε παγκόσμιο επίπεδο ελκύει συχνά το ερευνητικό ενδιαφέρον για την προσφορά του στην κοινωνικό-συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών μέσα από τις διαφορετικές μορφές με τις οποίες εμφανίζεται.
Η μορφή παιχνιδιού που απασχολεί την παρούσα έρευνα είναι το παιχνίδι ρόλων και συγκεκριμένα το παιχνίδι ρόλων που χαρακτηρίζεται από επιθετικότητα. Στο πλαίσιο της έρευνας μελετήθηκε ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας εκφράζονται στο παιχνίδι ρόλων μέσω αντικειμένου, αλλά και πώς τα παιδιά αυτής της ηλικίας αντιδρούν στις συμπεριφορές που αναπτύσσει ένας ενήλικος συμπαίκτης, και συγκεκριμένα η μητέρα, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού..
Στην έρευνα συμμετείχαν έντεκα παιδιά προσχολικής ηλικίας (4 έως 6 ετών) με τις μητέρες τους, ενώ κλήθηκε η νηπιαγωγός του κάθε παιδιού να συμπληρώσει ένα ερωτηματολόγιο που αφορά την κοινωνικό-συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα, ζητήθηκε από τα παιδιά να αναπτύξουν μόνα τους ένα παιχνίδι ρόλων βασιζόμενα σε κούκλες που τους παρέχονταν από την ερευνήτρια. Με τις ίδιες κούκλες κλήθηκαν να παίξουν και οι μητέρες σε συνεργασία με τα παιδιά τους. Οι πέντε από τις έντεκα μητέρες ανέπτυξαν κάποιο είδος επιθετικής συμπεριφοράς στο παιχνίδι τους. Το παιχνίδι πραγματοποιήθηκε στο σπίτι του παιδιού, αρχικά ατομικά το κάθε παιδί και στη συνέχεια μαζί με τη μητέρα του. Τέλος, πραγματοποιήθηκε συνέντευξη με την κάθε μητέρα, για την καλύτερη κατανόηση των συμπεριφορών των παιδιών στο παιχνίδι τους.
Μέσα από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι ο τρόπος με τον οποίο παίζουν οι ενήλικες διαφέρει από εκείνον των παιδιών, καθώς το παιχνίδι των ενηλίκων βασίζεται στο λόγο, ενώ των παιδιών στην κίνηση. Επιπλέον, βρέθηκε ,ότι το παιχνίδι ρόλων με τη χρήση αντικειμένων στα οποία προσδίδονται χαρακτηριστικά επιθετικότητας, παρέχει περισσότερες ευκαιρίες για χιουμοριστική έκφραση και διασκέδαση, ενώ παράλληλα ελκύει το ενδιαφέρον των παιδιών και συμβάλλει στην εξέλιξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων. Οι κοινωνικές επιρροές από την καθημερινότητα των παιδιών, τα παιδικά βιβλία και τις τηλεοπτικές σειρές κινουμένων σχεδίων ήταν εμφανείς.
|