|
Κωδικός Πόρου |
000459401 |
Τίτλος |
Γνώσεις τροποποίησης συμπεριφοράς – ψυχική ανθεκτικότητα και στρες δασκάλων γενικής και ειδικής αγωγής |
Άλλος τίτλος |
Behavior modification knowledge – resilience and stress of general and special education teachers |
Συγγραφέας
|
Σαριλάκης, Νικόλαος
|
Σύμβουλος διατριβής
|
Ματσόπουλος Αναστάσιος
|
Μέλος κριτικής επιτροπής
|
Κουρκούτας Ηλίας
Λιναρδάκης Μιχαήλ
|
Περίληψη |
Η εργασιακή καθημερινότητα των εκπαιδευτικών περιλαμβάνει γενικότερα αρκετούς
στρεσσογόνους παράγοντες και η ανάπτυξη της ψυχικής τους ανθεκτικότητας μπορεί
να λειτουργήσει προστατευτικά απέναντι στις καθημερινές προκλήσεις που
καλούνται να αντιμετωπίσουν. Τα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών έχουν
αναδειχθεί ως η πιο συχνή πρόκληση που εντείνει το στρες των εκπαιδευτικών και
απειλεί την ψυχική τους ανθεκτικότητα. Η παρούσα έρευνα αξιολογεί τις γνώσεις των
δασκάλων γενικής και ειδικής αγωγής στις βασικές συμπεριφοριστικές αρχές και την
τροποποίηση συμπεριφοράς, τα επίπεδα στρες και ψυχικής τους ανθεκτικότητας,
καθώς επίσης διερευνά τις πιθανές σχέσεις μεταξύ τους. Το δείγμα αποτελείται από
114 δασκάλους γενικής και ειδικής αγωγής και τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν
για τη συλλογή των δεδομένων είναι α) το τεστ «Γνώσεις Συμπεριφοριστικών Αρχών
Εφαρμοσμένες σε Παιδιά», β) η «Κλίμακα Προστατευτικών Παραγόντων της
Ψυχικής Ανθεκτικότητας των Εκπαιδευτικών» και γ) η «Κλίμακα Αξιολόγησης του
Στρες των Εκπαιδευτικών». Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν χαμηλά επίπεδα
γνώσεων στις συμπεριφοριστικές αρχές και την τροποποίηση συμπεριφοράς, μέτρια
προς υψηλά επίπεδα ψυχικής ανθεκτικότητας και μέτρια επίπεδα στρες. Οι γνώσεις
των εκπαιδευτικών δεν φάνηκε να συνδέονται με την ψυχική ανθεκτικότητα και το
στρες τους. Όσον αφορά τη σχέση ψυχικής ανθεκτικότητας και στρες προέκυψε ότι οι
παράγοντες των αξιών/πεποιθήσεων και του νομοθετικού πλαισίου συνδέονται με
μειωμένα επίπεδα στρες. Αντίθετα, διαπιστώθηκε παραδόξως ότι η σωματική ευεξία
καθώς και η συναισθηματική και συμπεριφορική επάρκεια συνδέονται με αυξημένα
επίπεδα στρες. Από την άλλη, για τους παράγοντες των σχέσεων με άτομα εντός και
εκτός του σχολικού πλαισίου δεν βρέθηκε κάποια στατιστικά σημαντική σχέση με το
στρες. Αν και δεν διαπιστώθηκε κάποια στατιστικά σημαντική σχέση των συμπεριφοριστικών γνώσεων των εκπαιδευτικών με το στρες και την ψυχική τους
ανθεκτικότητα, τα χαμηλά επίπεδα γνώσεων που παρατηρήθηκαν κάνουν αισθητή
την ανάγκη της αναβάθμισης των προγραμμάτων σπουδών των σχετικών
πανεπιστημιακών τμημάτων, της συνεχούς εξειδικευμένης επιμόρφωσης και
κατάρτισης των εκπαιδευτικών, καθώς και την υποστήριξή τους από σχολικούς
ψυχολόγους ή άλλο εξειδικευμένο προσωπικό στην ανάλυση συμπεριφοράς. Επίσης,
παρόλο που η ψυχική ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών κυμαίνεται σε μέτρια με
υψηλά επίπεδα, οι δάσκαλοι ειδικής αγωγής φαίνεται να είναι πιο ευάλωτοι
ενδεχομένως λόγω των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στη διδασκαλία αλλά και την
επαγγελματική τους ανάπτυξη. Η αύξηση του στρες που παρατηρείται τα τελευταία
χρόνια στους Έλληνες εκπαιδευτικούς μπορεί να αντιμετωπιστεί με την ανάπτυξη της
ψυχικής ανθεκτικότητας που αντλούν από τις αξίες/πεποιθήσεις και από το
νομοθετικό πλαίσιο, ενώ σύμφωνα με τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς η βελτίωση
των συνθηκών εργασίας, η αύξηση των μισθών και ο περιορισμός του θεσμού των
αναπληρωτών μπορούν να περιορίσουν επίσης σημαντικά το στρες τους.
|
Φυσική περιγραφή |
194, [12] σ. ; 30 εκ. |
Γλώσσα |
Ελληνικά |
Θέμα |
Behavior modification |
|
General and special education teachers. |
|
Knowledge of behavioral principles |
|
Protective factors |
|
Teacher stress |
|
Γνώσεις συμπεριφοριστικών αρχών |
|
Δάσκαλοι γενικής και ειδικής αγωγής |
|
Προστατευτικοί παράγοντες |
|
Ρesilience |
|
Στρες εκπαιδευτικών |
|
Τροποποίηση συμπεριφοράς |
|
Ψυχική ανθεκτικότητα |
Ημερομηνία έκδοσης |
2023-06-23 |
Συλλογή
|
Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
|
|
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
|
Εμφανίσεις |
429 |