|
Κωδικός Πόρου |
000470589 |
Τίτλος |
Η επίδραση μιας κοινωνιο-γνωσιακής διδακτικής παρέμβασης με τη χρήση ενός μαθησιακού περιβάλλοντος ανάγνωσης υποστηριζόμενου από υπολογιστή σε γνωστικό, μεταγνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο μαθητών Ε' τάξης δημοτικού / Ειρήνη Γάκη. |
Άλλος τίτλος |
The effect of an intervention program using a computer-based reading environment on cognitive, metacognitive and emotional level of 5th grade students |
Συγγραφέας
|
Γάκη, Ειρήνη
|
Σύμβουλος διατριβής
|
Σπαντιδάκης Γιάννης
|
Μέλος κριτικής επιτροπής
|
Αναστασιάδης Παναγιώτης
Μουζάκη Αγγελική
|
Περίληψη |
Η παρούσα διδακτορική διατριβή στηρίχτηκε στις κοινές θεωρητικές παραδοχές των κοινωνιο-γνωσιακών, των κοινωνικο-πολιτισμικών και των σύγχρονων κριτικών προσεγγίσεων γραμματισμού, επιδιώκοντας να σχεδιάσει, να εφαρμόσει και να αξιολογήσει μια διδακτική παρέμβαση με παροχή κοινωνικο-διαδικαστικών διευκολύνσεων μέσα σε ένα περιβάλλον ανάγνωσης υποστηριζόμενο από υπολογιστή κατά την ανάγνωση πληροφοριακών κειμένων.
Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάστηκε, εφαρμόστηκε και διερευνήθηκε η επίδραση μιας διδακτικής παρέμβασης με παροχή οπτικο-λεκτικών και κοινωνικο-διαδικαστικών διευκολύνσεων μέσα σε ένα ενθαρρυντικό μαθησιακό περιβάλλον ανάγνωσης υποστηριζόμενο από υπολογιστή προκειμένου να στηρίξει μαθητές-αναγνώστες Ε΄ τάξης δημοτικού: 1) να αναπτύξουν και να εσωτερικεύσουν τη μεταγνωσιακή γνώση και τις μεταγνωσιακές δεξιότητες που αφορούν στην κατανόηση γραπτού λόγου σε διαδικτυακά και έντυπα περιβάλλοντα ανάγνωσης, 2) να βελτιώσουν την αναγνωστική κατανόηση σε διαδικτυακά και έντυπα περιβάλλοντα ανάγνωσης, 3) να διαχειριστούν και να μειώσουν τα επίπεδα άγχους που αφορούν στην αναγνωστική κατανόηση σε διαδικτυακά και έντυπα περιβάλλοντα ανάγνωσης και 4) να αναπτύξουν εσωτερικά κίνητρα εμπλοκής στην κατανόηση γραπτού λόγου σε διαδικτυακά και έντυπα περιβάλλοντα. Ταυτόχρονα συγκρίθηκαν οι επιδράσεις στις παραπάνω μεταβλητές με τις αντίστοιχες μιας δεύτερης διδακτικής παρέμβασης με παροχή οπτικο-λεκτικών και κοινωνικο-διαδικαστικών διευκολύνσεων σε έντυπο περιβάλλον ανάγνωσης.
Η έρευνα έγινε κατά το σχολικό έτος 2018-2019 και πραγματοποιήθηκε σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας τριών τμημάτων Ε΄ τάξης δημοτικού σε δύο δημοτικά σχολεία αστικής περιοχής. Τα δύο τμήματα του ενός σχολείου αποτέλεσαν την πρώτη πειραματική (Π1) ομάδα και την ομάδα ελέγχου (ΟΕ), ενώ ένα τμήμα από το δεύτερο σχολείο αποτέλεσε τη δεύτερη πειραματική ομάδα (Π2). Στις δύο πειραματικές ομάδες, Π1 και Π2, εφαρμόστηκαν οι διδακτικές παρεμβάσεις με παροχή οπτικο-λεκτικών και κοινωνικο-διαδικαστικών διευκολύνσεων κατά την κατανόηση γραπτού λόγου, σε ψηφιακά (Π1) και έντυπα (Π2) περιβάλλοντα ανάγνωσης. Επιπλέον, οι διδακτικές παρεμβάσεις έγιναν στο πλαίσιο της κοινωνιο-γνωσιακής μαθητείας και της φθίνουσας καθοδήγησης συνδυαστικά με τη συνεργατική ανάγνωση (peer reading), τη διενέργεια διερευνητικών εργασιών (projects) και τη χρήση φακέλου εργασιών και επίδοσης (eportfolio & portfolio). Η ομάδα ελέγχου διδάχθηκε την κατανόηση γραπτού λόγου με τον «παραδοσιακό» τρόπο από τον εκπαιδευτικό της τάξης.
Η μέθοδος που αξιοποιήθηκε στην παρούσα έρευνα είναι η μικτή, ο συνδυασμός ποσοτικών και ποιοτικών ερευνητικών τεχνικών και επιδιώχθηκε τριγωνοποίηση (triangulation) των αποτελεσμάτων για να ενισχυθεί η εγκυρότητα και η αξιοπιστία της έρευνας.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν σημαντική επίδραση της διδακτικής παρέμβασης με παροχή οπτικο-λεκτικών και κοινωνικο-διαδικαστικών διευκολύνσεων στο γνωσιακό, στο μεταγνωσιακό και στο συναισθηματικό επίπεδο των μαθητών-αναγνωστών της δεύτερης πειραματικής ομάδας. Ωστόσο, τόσο μετά την παρέμβαση όσο και στην επαναμέτρηση σημαντικότερη ήταν η βελτίωση στις αντίστοιχες μεταβλητές της πρώτης πειραματικής ομάδας συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου, αλλά και τη δεύτερη πειραματική ομάδα.
|
Φυσική περιγραφή |
xxix, 509 σ. : εικ. ; 30 εκ. |
Γλώσσα |
Ελληνικά |
Θέμα |
Anxiety |
|
Computer-based reading environment |
|
Internet |
|
Metacognition |
|
Motivation |
|
Reading comprehension |
|
Socio-cognitive apprenticeship |
|
Άγχος |
|
Αναγνωστική κατανόηση |
|
Διαδίκτυο |
|
Κίνητρα |
|
Κοινωνιο-γνωσιακή μαθητεία |
|
Μετάγνωση |
|
Περιβάλλον ανάγνωσης υποστηριζόμενο από υπολογιστή |
Ημερομηνία έκδοσης |
2024-11-06 |
Συλλογή
|
Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Διδακτορικές διατριβές
|
|
Τύπος Εργασίας--Διδακτορικές διατριβές
|
Εμφανίσεις |
906 |