Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Γενετική μελέτη της σχολικής επίδοσης και γνωστικά χαρακτηριστικά πρώιμων αναγνωστών  

Αποτελέσματα - Λεπτομέρειες

Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000277187
Τίτλος Γενετική μελέτη της σχολικής επίδοσης και γνωστικά χαρακτηριστικά πρώιμων αναγνωστών
Συγγραφέας Κουτσουράκη, Στυλιανή Ι
Σύμβουλος διατριβής Βάμβουκας, Μιχάλης
Μέλος κριτικής επιτροπής Παπαδογιαννάκης, Νικόλαος
Βασιλάκη, Ελένη
Περίληψη Η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται στη διαχρονική μελέτη των δεξιοτήτων γραπτού λόγου των Πρώιμων Αναγνωστών (Π.Α.), από τη Β΄ έως τη Δ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου, καθώς και ορισμένων γνωστικών χαρακτηριστικών τους, μέσα από τη συγκριτική προσέγγιση Πρώιμων και Μη Πρώιμων Αναγνωστών (Μ.Π.Α.). Σκοπός της είναι να διερευνήσει το επίπεδο ανάπτυξης και την εξέλιξη της αναγνωστικής και της ορθογραφικής δεξιότητας, της δεξιότητας γραπτής έκφρασης, του λεξιλογίου και της μεταγλωσσικής ανάπτυξης των Π.Α. και το ρόλο ορισμένων γνωστικών παραγόντων στην αναγνωστική τους ανάπτυξη.
Εβδομήντα εννέα (79) Π.Α. εντοπίστηκαν στην περιοχή της πόλης του Ηρακλείου Κρήτης και εξισώθηκαν ως προς την ηλικία, το φύλο, τις προσχολικές εκπαιδευτικές εμπειρίες και το τμήμα φοίτησης στο δημοτικό σχολείο, με εβδομήντα εννέα (79) Μ.Π.Α. Οι δεξιότητες γραπτού λόγου των 158 υποκειμένων αξιολογήθηκαν στο τέλος των Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξεων και τα γνωστικά τους χαρακτηριστικά στην αρχή της Γ΄ τάξης. Στους δασκάλους τους χορηγούνταν ερωτηματολόγια για τη συλλογή συμπληρωματικών στοιχείων σχετικά με τη σχολική τους επίδοση κατά το ίδιο χρονικό διάστημα που πραγματοποιούνταν και η αξιολόγηση των δεξιοτήτων των υποκειμένων.
Στο πεδίο της σχολικής επίδοσης, το επίπεδο ανάπτυξης όλων των δεξιοτήτων γραπτού λόγου των Π.Α. είναι σημαντικά υψηλότερο απ’ των συνομηλίκων τους, στη διάρκεια και των τριών χρόνων. Διαπιστώνεται επίσης ότι οι δεξιότητές τους ακολουθούν αναπτυξιακή πορεία ως τη Δ΄τάξη, με εξαίρεση τα χαρακτηριστικά του οργανωτικού άξονα των γραπτών παραγωγών τους, τα οποία εξελίσσονται ως τη Γ΄τάξη. Γενικά παρουσιάζουν μεγαλύτερη εξέλιξη από τους συνομηλίκους τους από τη Γ΄στη Δ΄τάξη.
Επιπλέον, εξακριβώνεται ότι οι δυο ομάδες διαφέρουν ως προς τη νοημοσύνη, την οπτική και ακουστική αντίληψη και την ακουστική μνήμη. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά των Π.Α. βρίσκονται σε υψηλότερο επίπεδο ανάπτυξης. Διαπιστώνονται διαφορές ως προς τους παράγοντες που επιδρούν στην αναγνωστική ανάπτυξη των δυο ομάδων. Η γλωσσική ικανότητα αναδεικνύεται ως ο μοναδικός παράγοντας που επιδρά στην ανάπτυξη της αναγνωστικής δεξιότητας των Π.Α. ως τη Δ΄τάξη, ενώ η νοημοσύνη επηρεάζει ελάχιστα την ανάπτυξή της, μόνο στη Γ΄τάξη. Αντίθετα, ορισμένα μη γλωσσικά χαρακτηριστικά επιδρούν μαζί με τη γλωσσική ικανότητα στην αναγνωστική ανάπτυξη των Μ.Π.Α.
Φυσική περιγραφή 641 σ. ;30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Ημερομηνία έκδοσης 2005
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Διδακτορικές διατριβές
  Τύπος Εργασίας--Διδακτορικές διατριβές
Εμφανίσεις 78

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Προβολή Εγγράφου
Εμφανίσεις : 38