Περίληψη |
Η παρούσα εργασία μελετά την χρήση και τον χειρισμό του ομοιοκατάληκτου λόγου παιδιών προσχολικής ηλικίας, ως παράγοντα που επηρεάζει την φωνολογική επίγνωση. Η έρευνα έλαβε χώρα στο Ηράκλειο Κρήτης, σε ένα ιδιωτικό νηπιαγωγείο, με δείγμα 50 νήπια, 5-6 ετών. Στόχος της έρευνας αποτέλεσε η συσχέτιση των επιδόσεων των παιδιών στην φωνολογική επίγνωση με τις επιδόσεις τους στην χρήση και χειρισμό ομοιοκατάληκτου λόγου, ώστε να διαπιστωθεί εάν υπάρχει στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ των 2 μεταβλητών. Σε διάστημα 2 εβδομάδων, χορηγήθηκαν 5 κριτήρια αξιολόγησης της φωνολογικής επίγνωσης και 4 κριτήρια αξιολόγησης της χρήσης και χειρισμού του ομοιοκατάληκτου λόγου. Στην πρώτη ομάδα κριτηρίων που αφορούσαν την φωνολογική επίγνωση, αξιολογήθηκαν ξεχωριστά: η ταύτιση αρχικού φωνήματος, η συλλαβική κατάτμηση, η φωνημική κατάτμηση, η συλλαβική απαλοιφή και η φωνημική απαλοιφή. Η δεύτερη ομάδα κριτηρίων για την αξιολόγηση της χρήσης και χειρισμού του ομοιοκατάληκτου λόγου περιλάμβανε: την ταύτιση ομοιοκαταληξίας, τη γνώση παιδικών ομοιοκατάληκτων τραγουδιών, τη συμπλήρωση ομοιοκατάληκτων φράσεων και τη συμπλήρωση ομοιοκατάληκτων ψευδολέξεων. Κάθε κριτήριο αξιολόγησης αποτελούνταν από 3 παραδείγματα και 10 δοκιμασίες, όπου η κάθε μια βαθμολογήθηκε με 0 για κάθε λάθος απάντηση και 1 για κάθε σωστή απάντηση. Στην περίπτωση όμως της γνώσης παιδικών ομοιοκατάληκτων τραγουδιών, τα παιδιά βαθμολογήθηκαν με 0 (καθόλου γνώση), με 1 (μερική γνώση) και 2 (ολική γνώση). Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα κριτήρια αξιολόγησης της φωνολογικής επίγνωσης συσχετίστηκαν θετικά και σημαντικά με τα κριτήρια αξιολόγησης της χρήσης και χειρισμού ομοιοκατάληκτου λόγου. Τα ευρήματα αυτά μας επιτρέπουν να συμπεράνουμε πως η χρήση και ο χειρισμός του ομοιοκατάληκτου λόγου συνδέεται θετικά με την φωνολογική επίγνωση ενός παιδιού. Κατά την ανάλυση των δεδομένων εξετάστηκε ακόμη, ποιο κριτήριο αξιολόγησης της χρήσης και χειρισμού του ομοιοκατάληκτου λόγου συνδέθηκε στενότερα με κάθε διαφορετικό επίπεδο φωνολογικής επίγνωσης που αξιολογήθηκε στην έρευνα μας.
|