Περίληψη |
Το φαινόμενο της ηλεκτρονικής παρενόχλησης αποτελεί σήμερα μείζον θέμα
που απασχολεί τη διεθνή κοινότητα. Πλήθος ερευνών διεξάγονται για την
διερεύνηση αυτού του φαινομένου, το οποίο παρουσιάζει συνεχώς αυξητικές τάσεις.
Η παρούσα διπλωματική εργασία παραθέτει στοιχεία από έρευνες που έχουν
διεξαχθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο. Στη
συνέχεια, παρουσιάζονται διεξοδικά ερευνητικά δεδομένα τα οποία συγκεντρώθηκαν
από σχολείο της Ελλάδας και συγκεκριμένα από το 4o Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης.
Η μελέτη είχε ως σκοπό να διερευνήσει τις συμπεριφορές και τις σκέψεις των
εφήβων ηλικίας 12 έως 15 ετών, σχετικά με την χρήση των νέων τεχνολογιών
(κινητό τηλέφωνο, ηλεκτρονικός υπολογιστής), την συμπεριφορά των γονέων
σχετικά με το φαινόμενο αλλά και περιστατικά ηλεκτρονικής παρενόχλησης που
τυχόν εμφανίζονται. Συλλέχθηκαν στοιχεία από 412 μαθητές Α, Β και Γ τάξης
Γυμνασίου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η συντριπτική πλειοψηφία των εφήβων
κάνουν καθημερινή χρήση των νέων τεχνολογιών έχοντας εύκολη πρόσβαση σε αυτό
από το σπίτι. Προβληματίζει το γεγονός, όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα, ότι η
καθημερινή αυτή ενασχόληση των εφήβων δεν συνοδεύεται, στις περισσότερες
περιπτώσεις, και από τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες τόσο χρήσης όσο και
ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο. Επίσης, ανησυχητικό κρίνεται το γεγονός ότι οι
πλειοψηφία των γονέων εμφανίζονται να γνωρίζουν ελάχιστα για την χρήση του
υπολογιστή και ακόμα περισσότερο για την πλοήγηση στο διαδίκτυο και την
προστασία από πιθανούς κινδύνους που διατρέχουν οι νέοι κατά την χρήση του.
Στο συγκεκριμένο σχολειό τα ποσοστά των μαθητών που έχουν υποστεί αλλά
και προβεί σε κάποια μορφή ηλεκτρονικής παρενόχλησης είναι αρκετά χαμηλά, με τα
κορίτσια να εμπλέκονται είτε ως θύματα είτε ως θύτες, ελαφρώς περισσότερο από τα
αγόρια. Τέλος, ενθαρρυντικό κρίνεται το γεγονός ότι δεν εμφανίστηκαν σημαντικά
ποσοστά συστηματικής ηλεκτρονικής παρενόχλησης.
|