Περίληψη |
Χρησιμοποιώντας Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης (ΣΔΜ) οι εκπαιδευτικοί εμπλουτίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, με τη δημιουργία ποικιλόμορφου ηλεκτρονικού υλικού (στατικές σελίδες HTML, δραστηριότητες, forums, wikis κτλ.). Με αυτό τον τρόπο αυξάνεται η διαδραστική και συνεργατική φύση της εκπαίδευσης, προσφέροντας στους μαθητές μία διαφορετική εμπειρία στην ηλεκτρονική μάθηση. Αν και οι δυνατότητες που προσφέρουν τα ΣΔΜ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές είναι σημαντικές, ωστόσο παρατηρείται μειωμένη υποστήριξη λειτουργιών προσαρμοστικότητας στις ενέργειες του μαθητή. Ως αποτέλεσμα οι μαθητές χρησιμοποιούν τα δικά τους κριτήρια για να επιλέξουν το ηλεκτρονικό υλικό με το οποίο θα αλληλεπιδράσουν. Αυτό πολλές φορές οδηγεί σε λανθασμένες επιλογές, και συναίσθημα απογοήτευσης, και αποπροσανατολισμού αφού οι ικανότητες του μαθητή, και το πρόγραμμα σπουδών δεν λαμβάνονται σοβαρά υπόψη.
Το θέμα της παρούσας μελέτης αποτελεί η εφαρμογή των ΤΠΕ (Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας) στην εκπαίδευση. Αναλυτικότερα, προτείνεται ο εμπλουτισμός της λειτουργικότητας του ΣΔΜ Moodle με την παροχή λειτουργιών προσαρμοστικότητας. Για το σκοπό αυτό, παρέχεται στον εκπαιδευτικό η κατάλληλη διεπαφή, μέσω της οποίας δημιουργείται δυναμικά μια βάση γνώσης (Οντολογία), που περιγράφει τους παιδαγωγικούς στόχους και έννοιες (σημασιολογική επισήμανση) του ηλεκτρονικού υλικού.
Αν και το Μoodle διαθέτει μηχανισμό σημασιολογικής επισήμανσης του ηλεκτρονικού υλικού, στην παρούσα πρόταση προσθέτουμε τη λειτουργία της «ιεραρχίας». Με τη λειτουργία της «ιεραρχίας» παρέχεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να καθορίζει ότι οι εκπαιδευτικοί στόχοι της «Πηγής 1» είναι προαπαιτούμενη γνώση για την κατανόηση των εκπαιδευτικών στόχων της «Πηγής 2». Προσφέροντας αυτή τη γνώση στο σύστημα, καταφέρνουμε να παρακολουθούμε τις ενέργειες του μαθητή και να δίνουμε μια σειρά από εξατομικευμένες προτάσεις, σχετικά με τη πλοήγησή του στο υλικό καθώς και τις μελλοντικές του επιλογές στην αλληλεπίδραση με το σύστημα. Η λειτουργικότητα αυτή θα είναι δυνατό να επεκταθεί και σε διαφορετικές πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης, αφού δημιουργείται με τεχνολογίες Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών. Με την υλοποίηση των παραπάνω δυνατοτήτων επιτυγχάνεται η επεκτασιμότητα και ο εμπλουτισμός της προσαρμοστικής λειτουργικότητας του ΣΔΜ Moodle.
|