Περίληψη |
Η παρούσα ερευνητική εργασία διερευνά το βαθμό Διαπολιτισμικής Ικανότητας των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και την ανταπόκρισή τους στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές και πολιτισμικές ανάγκες των ρομά μαθητών τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω ποσοτικού σχεδιασμού σε 30 συμμετέχοντες αποσπασμένους σε σχολεία δημοτικής εκπαίδευσης στους νομούς Αττικής και Ηρακλείου Κρήτης. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα ειδικά διαμορφωμένο για της ανάγκες της παρούσας ερευνητικής εργασίας ερωτηματολόγιο, το οποίο απεστάλη ηλεκτρονικά σε φόρμα Google (έγγραφο Google-ερωτηματολόγιο) και συμπληρώθηκε ανώνυμα, περιλαμβάνοντας 44 ερωτήσεις ανοιχτού και κλειστού τύπου. Το ερωτηματολόγιο εκτός από τις ερωτήσεις που αφορούσαν τα δημογραφικά στοιχεία, περιλάμβανε και ερωτήσεις που σχετίζονται με τις εκπαιδευτικές πρακτικές που ακολουθούν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί και βοηθούν στην ένταξη των Ρομά μαθητών τους, τις γνώσεις των συμμετεχόντων σχετικά με τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ρομά, γνώσεις σε θέματα διδακτικής μεθοδολογίας και διγλωσσίας. Επιπλέον, εξετάστηκαν οι δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα των εκπαιδευτικών ως προς την ένταξη των Ρομά στην εκπαιδευτική διαδικασία και οι αντιλήψεις τους (εθνοσχετική ή εθνοκεντρική) προς τη συγκεκριμένη πολιτισμική ομάδα. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS 21 και τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί διακρίνονται από χαμηλό βαθμό διαπολιτισμικής ικανότητας. Αναφορικά με τη συσχέτιση των μεταβλητών, αποκαλύφθηκε πως υπάρχει στατιστικά σημαντική επιρροή μεταξύ των δημογραφικών στοιχείων και των αποτελεσμάτων της έρευνας. Πιο συγκεκριμένα, αποκαλύφθηκε πως η πρόσθετη τριτοβάθμια εκπαίδευση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών επηρεάζει τις γνώσεις τους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ ή και ξένης γλώσσας στους παράγοντες της συμπερίληψης της γλώσσας και του πολιτισμού των Ρομά μαθητών τους και στη θεώρηση περί αναγκαιότητας χρήσης λέξεων ρομανί κατά τη διδασκαλία τους. Επιπλέον, αποκαλύφθηκε πως υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ των τίτλων σπουδών και των εκπαιδευτικών πρακτικών των συμμετεχόντων που βοηθούν στη σχολική επιτυχία των Ρομά μαθητών τους, καθώς όσοι εκπαιδευτικοί
κατέχουν μόνο πτυχίο βασικής εκπαίδευσης, συγγράφουν περισσότερο έντυπο υλικό με ασκήσεις για να πετύχουν αυτό το σκοπό. Παρ’ όλα αυτά προβληματική στάθηκε η μικρή ανταπόκριση των συμμετεχόντων στην έρευνα.
|