Περίληψη |
Τον Απρίλιο του 1960 κυκλοφόρησε στα κεντρικά βιβλιοπωλεία των Αθηνών το πρώτο τεύχος του περιοδικού Κινηματογράφος-Θέατρο, μία έκδοση της Ανωτέρας Επαγγελματικής Σχολής Κινηματογράφου και Θεάτρου και του Ελληνικού Οργανισμού Δημοσίων Σχέσεων «Ορίζων», με διευθυντή σύνταξης τον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο και συντάκτες μεταξύ άλλων τον Ροβήρο Μανθούλη, τον Λέοντα Λοΐσιο, τον Κωστή Σκαλιόρα και την Αγλαΐα Μητροπούλου. Παρά τη φιλοδοξία των δημιουργών του να αποτελέσει το περιοδικό όργανο διαπαιδαγώγησης και αισθητικής καλλιέργειας του κοινού, ο βίος του υπήρξε εξαιρετικά βραχύς και η έκδοσή του τερματίστηκε μόλις μετά από τέσσερα τεύχη (Σεπτέμβριος 1960). Η εργασία επικεντρώνεται στο συγκεκριμένο έντυπο και ειδικότερα στο πλούσιο κινηματογραφικό του περιεχόμενο-ενδεικτικά περιλαμβάνονται δοκιμιακά άρθρα με αντικείμενο κινηματογραφικά κινήματα (όπως η Nouvelle Vague και το Free Cinema), καταξιωμένους σκηνοθέτες και σημαντικές ταινίες, αφιερώματα σε κινηματογραφικά φεστιβάλ, κριτικές και συνεντεύξεις-με στόχο να διερευνήσει τον θεωρητικό προσανατολισμό του περιοδικού και να αποσαφηνίσει τις θέσεις των συντακτών και συνεργατών του περί έβδομης τέχνης. Στο πρώτο μέρος της εργασίας παρουσιάζεται η ταυτότητα του Κινηματογράφος-
Θέατρο, αναλύεται το «μανιφέστο» του και επιχειρείται η ερμηνεία των προθέσεων των εκδοτών και της συντακτικής του ομάδας και του τρόπου με τον οποίο οι επιδιώξεις και οι αντιλήψεις τους υπαγόρευσαν και διαμόρφωσαν τη φυσιογνωμία και τα περιεχόμενά του. Στο τέλος του πρώτου μέρους, παρουσιάζονται τα πρότυπα και τα «δάνεια» του Κινηματογράφος-Θέατρο, τα έντυπα με τα οποία συνδιαλέγεται, με σκοπό να γίνουν σαφείς οι επιδράσεις που δέχτηκαν οι συντάκτες του και ο τρόπος με τον οποίο αυτές αποτυπώνονται στις σελίδες του. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας, αναζητούνται οι λόγοι και οι αφορμές που όρισαν την επιλογή των δημοσιευμάτων του εντύπου, καθώς επίσης μελετώνται και αναλύονται τα κείμενα τα οποία συνθέτουν την κινηματογραφική του ύλη, με στόχο να διασαφηνιστούν οι θεωρητικές αντιλήψεις των μετεχόντων στο περιοδικό απέναντι σε κινήματα, δημιουργούς και διάφορες όψεις του κινηματογραφικού φαινομένου, ώστε να οριστεί η θέση του εντύπου μέσα στο ελληνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο τoυ κριτικού και θεωρητικού λόγου περί κινηματογράφου (τέλη δεκαετίας ΄50-αρχές δεκαετίας ΄60).
|