Περίληψη |
Ιστορικό: Η προπτυχιακή ιατρική εκπαίδευση όπως περιγράφεται στα Προγράμματα Σπουδών των Ιατρικών Σχολών έχει αλλάξει προς την υιοθέτηση της ακαδημαϊκής κλινικής οντότητας της ΠΦΥ. Το Ιατρικό Τμήμα του Παν/μίου Κρήτης ήταν το πρώτο στην χώρα μας που εισήγαγε αυτού του είδους την εκπαίδευση.
Σκοπός: Η πλήρης αναφορά της πληροφορίας που αποκτήθηκε από το 1990-1994(πρώτο στάδιο εφαρμογής της άσκησης), και μέσω αυτής η επίτευξη προτεινόμενου προτύπου αξιολόγησης της άσκησης.
Σχεδιασμός της μελέτης: Η ανάλυση περιεχομένου των συμπληρωμένων από τους φοιτητές προτυποποιημένων ιατρικών ιστορικών καθώς και των επιδημιολογικών μελετών που έλαβαν χώρα στα εκπαιδευτικά Κέντρα Υγείας(Κ.Υ).
Τόπος: 6 εκπαιδευτικά Κ.Υ συνδεδεμένα με τον Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Μέθοδος: Η εκ των υστέρων (ex-post facto) ανάλυση περιεχομένου των συμπληρωμένων από τους φοιτητές προτυποποιημένων ιατρικών ιστορικών καθώς και των επιδημιολογικών μελετών που έλαβαν χώρα στα εκπαιδευτικά Κέντρα Υγείας(Κ.Υ).Η ανάλυση βασίσθηκε για μεν τα ατομικά ιατρικά ιστορικά σε 8 κύρια κριτήρια αξιολόγησης, για δε τις μικρές επιδημιολογικές μελέτες σε 4 κύρια κριτήρια αξιολόγησης, εισάγοντας με αυτό τον τρόπο Νέες Κλίμακες Αξιολόγησης.
Αποτελέσματα: Από την αξιολόγηση των ατομικών ιατρικών ιστορικών: 42,3% αυτών συμπληρώθηκαν από άρρενες φοιτητές, 40% από θήλεις φοιτητές και 17,7% από ομάδες φοιτητών. Η εσωτερική αξιοπιστία εκτιμήθηκε με τον δείκτη KR20=0,67. Η εγκυρότητα όψεως και περιεχομένου ευρέθη ότι συμφωνεί με τους κανόνες που είχαν τεθεί από τον Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής, ενώ μέσω της logistic regression through the origin analysis αναδείχθηκε ότι τα προτεινόμενα 8 ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης συνιστούν Κλίμακα Αξιολόγησης. Η διαφορά στον αριθμό των κατ’οίκον επισκέψεων από τους φοιτητές ανά Κ.Υ ευρέθη στατιστικά σημαντική (p≤ 0,001).
Aπο την αξιολόγηση των επιδημιολογικών μελετών: Διεξήχθησαν 25 μικρές επιδημιολογικές μελέτες από ομάδες φοιτητών στα εκπαιδευτικά Κ.Υ. Η εσωτερική αξιοπιστία εκτιμήθηκε με τον δείκτη KR20=0,68. Η εγκυρότητα όψεως και περιεχομένου ευρέθη ότι συμφωνεί με τους κανόνες που είχαν τεθεί από τον Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής , ενώ μέσω της logistic regression through the origin analysis αναδείχθηκε ότι τα προτεινόμενα 2 κυρίως ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης συνιστούν Κλίμακα Αξιολόγησης.
Συμπεράσματα: Η εκπαίδευση των συγκεκριμένων φοιτητών Ιατρικής στην κλινική της ΠΦΥ ευρέθη να επηρεάζεται από τον προσανατολισμό λειτουργίας των εκπαιδευτικών Κ.Υ, καθώς και από τις στάσεις και δεξιότητες των εκπαιδευτών τους. Αντιθέτως τα ατομικά δημογραφικά χαρακτηριστικά των ασθενών, τα χαρακτηριστικά των φοιτητών και η σοβαρότητα της κατάστασης του ασθενή δεν φαίνεται να επηρεάζουν την εκπαίδευση στην ΠΦΥ.
|