Περίληψη |
Εισαγωγή: Η καταγραφή της προσφερόμενης ποιότητας των υπηρεσιών υγείας αποτελεί
έναν αξιοσημείωτο δείκτη αξιολόγησης της ικανοποίησης του ασθενή. Εξίσου σημαντικό
είναι, ο ίδιος ο ασθενής να αξιολογεί την ικανοποίηση του από τις προσφερόμενες προς
αυτόν υπηρεσίες υγείας που παρέχονται κατά τη διάρκεια της νοσηλείας του, διότι
διαφέρει η αντίληψη της ικανοποίησης. Με τον τρόπο αυτό υπάρχει μια ολοκληρωμένη
εικόνα λόγω της διαφορετικής αντίληψης της ποιότητας παροχής υπηρεσιών που έχει ο
κάθε ασθενής κατά την παραμονή του στο νοσοκομείο. Η ικανοποίηση των ασθενών
σχετίζεται και με τη σχέση μεταξύ του υγειονομικού προσωπικού και του ασθενούς, τις
προσδοκίες που έχουν οι ασθενείς από τις υπηρεσίες, την αποτελεσματικότητα της
θεραπείας, το περιβάλλον περίθαλψης και την προσβασιμότητα στη δομή υγείας.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η αξιολόγηση του βαθμού ικανοποίησης των
νοσηλευόμενων ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας σε ιδιωτική κλινική της
Κρήτης, η οποία εκφράζεται μέσω της άποψης των ασθενών με τη χρήση σταθμισμένου
ερωτηματολογίου, καθώς και η διερεύνηση των παραγόντων που ενδεχομένως να
επηρεάζουν τη συνολική αντίληψη των ασθενών ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες
υγείας.
Μεθοδολογία: Πρόκειται για μια συγχρονική μελέτη παρατήρησης (cross-sectional
observational study) σε ασθενείς ηλικίας >18 ετών που νοσηλεύονται σε ιδιωτική κλινική
του νομού Ηρακλείου, η οποία εξυπηρετεί σχεδόν όλες τις βασικές ιατρικές ειδικότητες. Η
συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με ένα δομημένο ερωτηματολόγιο
ικανοποίησης ασθενών του Υπουργείου Υγείας. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από 2
ενότητες ερωτήσεων. Η πρώτη περιλαμβάνει δημογραφικά στοιχεία των ασθενών και η
δεύτερη περιλαμβάνει ερωτήσεις που αφορούν την ικανοποίηση των ασθενών. Η συλλογή
των ερωτηματολογίων είχε διάρκεια δύο μήνες. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου,
πραγματοποιήθηκε κατά τη διαδικασία του εξιτηρίου των ασθενών, ώστε ο ασθενής να
μπορεί να έχει ολοκληρωμένη άποψη για τις υπηρεσίες που δέχτηκε και αφορούσε
νοσηλείες άνω των 24 ωρών. Το σχέδιο δειγματοληψίας που χρησιμοποιήθηκε ήταν απλή
τυχαία δειγματοληψία και τα ερωτηματολόγια ήταν ανώνυμα.
Αποτελέσματα: Συλλέχτηκαν 100 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια (άνδρες 37%, μέση
ηλικία 50.35±19.37 έτη). Η μέση βαθμολογία ικανοποίησης ασθενών από την παρεχόμενη
νοσηλευτική φροντίδα ήταν 92% ±8.9 και είχε αντίστροφη συσχέτιση με την ηλικία
(Spearman rho -0.304, 95% CI -0.538 - -0.025, p=0.029). Η μέση βαθμολογία ικανοποίησης ασθενών από την παρεχόμενη ιατρική φροντίδα ήταν 94%±9.6. To περιβάλλον του
νοσοκομείου που αφορούσε την καθαριότητα και την ησυχία αξιολογήθηκε με μέσο όρο
89.12% ±10.75. Οι εμπειρίες των ασθενών από το νοσοκομείο αφορούσαν την ενημέρωση
για τη χορήγηση φαρμάκων (μερικές φορές 47%), ενημέρωση για πιθανές παρενέργειες
θεραπείας (ποτέ 78%), εάν ελέγχονταν για τον πόνο (συχνά 59%), και εάν υπήρξε
ανταπόκριση του προσωπικού στην αντιμετώπιση του πόνου (πάντα 39%). Η μέση
ικανοποίηση ήταν 55.11% ±22 (min 11- max 100), και δεν σχετίστηκε με κανέναν
παράγοντα. Η ικανοποίηση των ασθενών από την έξοδό τους από το νοσοκομείο
εκτιμήθηκε ως 70.5%± 41.5. Η ηλικία σχετίστηκε σε βαθμό στατιστικά σημαντικό με την
ικανοποίηση των ασθενών κατά την έξοδο (Spearman rho -0.427, 95% CI -0.632 - -0.166,
p=0.002). Η κλινική στην οποία νοσηλεύονταν οι ερωτώμενοι ασθενείς σχετίστηκε με το
βαθμό της ικανοποίησης, (Παθολογική κλινική 56.5% ικανοποίηση vs Χειρουργική 93.1% vs
Καρδιολογική κλινική 57.1%, p=0.002). Επιπλέον η ικανοποίηση σχετίστηκε σε βαθμό
στατιστικά σημαντικό κατά την έξοδο σε σχέση με το άτομο που συμπλήρωσε το
ερωτηματολόγιο, με τους συγγενείς/συνοδούς να δηλώνουν χαμηλότερα ποσοστά
ικανοποίησης σε σχέση με τους ίδιους τους ασθενείς (ασθενείς 81.4% ικανοποίηση vs
συνοδοί/συγγενείς 31.8% ικανοποίηση, p<0.001).
Συμπεράσματα: Η γενικότερη αντίληψη των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας ως προς την
ποιότητά τους αξιολογήθηκε ως πολύ καλή. Η ηλικία ήταν αντιστρόφως ανάλογη με το
βαθμό ικανοποίησης. Οι ιατρικές παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, και οι χειρουργικές
κλινικές συγκέντρωσαν μεγαλύτερο βαθμό ικανοποίησης των ασθενών. Οι
συγγενείς/συνοδοί, είχαν χαμηλότερο βαθμό ικανοποίησης έναντι των ασθενών. Η
αξιολόγηση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για
τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.
|