Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Συλλογές    Σχολή/Τμήμα    Ιατρική Σχολή    Τμήμα Ιατρικής    Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης  

Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

Εντολή Αναζήτησης : Συγγραφέας="Στρατάκης"  Και Συγγραφέας="Εμμανουήλ"

Τρέχουσα Εγγραφή: 8 από 1204

Πίσω στα Αποτελέσματα Προηγούμενη σελίδα
Επόμενη σελίδα
Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000460746
Τίτλος Neurophysiological alternations in the hippocampus after working memory training
Άλλος τίτλος Νευροφυσιολογικές αλλαγές στον ιππόκαμπο μετά από εκπαίδευση της μνήμης εργασίας
Συγγραφέας Δρακάκη, Ζωή
Σύμβουλος διατριβής Σιδηροπούλου, Κυριακή
Μέλος κριτικής επιτροπής Γιακουμάκη, Στέλλα
Φρουδαράκης, Εμμανουήλ
Περίληψη Η μνήμη εργασίας είναι η ικανότητα να καταχωρούμε και να διαχειριζόμαστε πληροφορίες εντός δευτερολέπτων, με σκοπό τον σχεδιασμό και την εκτέλεση πολύπλοκων γνωστικών έργων. Εκτός από τον εξέχων ρόλο του προμετωπιαίου φλοιού (Prefrontal Cortex, PFC) σε αυτή την διεργασία, κομβικό ρόλο κατέχει και ο ιππόκαμπος (Hippocampus, HPC) - ειδικά στην χωρική μνήμη εργασίας. Ενώ το νευρωνικό υπόβαθρο της μνήμης εργασίας έχει μελετηθεί σε μεγάλο βαθμό, η νευροβιολογική βάση της επίδρασης που έχει η εκπαίδευση της μνήμης εργασίας παραμένει σε μεγάλο βαθμό άγνωστη. Προηγούμενες μελέτες από το εργαστήριο έχει δείξει ότι η εξάσκηση της μνήμης εργασίας σε αρσενικούς μύες βελτιώνει την γνωστική ευελιξία, ενισχύει την μακρόχρονη ενδυνάμωση (Long-Term Potentiation, LTP) και αυξάνει την πυκνότητα των δενδριτικών ακανθών στον PFC. Απεναντίας, αυτές οι αλλαγές δεν παρατηρήθηκαν στον PFC όταν πραγματοποιήθηκε η εκπαίδευση της μνήμης εργασίας σε θηλυκούς μύες, ενώ σημειώθηκε ενίσχυση LTP και αυξημένης δενδριτικής πυκνότητας στον HPC. Η παρούσα μελέτη στοχεύει να επεκτείνει τα παραπάνω αποτελέσματα, ερευνώντας σε θηλυκούς μύες την επίδραση της εκπαίδευσης της μνήμης στα επίπεδα άγχους, στην ανάστροφη μάθηση και στις ιδιότητες της αυθόρμητης δραστηριότητας αμέσως μετά την περίοδο εκπαίδευσης. Επιπλέον, ερευνάται και η διάρκεια που η ενίσχυση στο LTP του ιπποκάμπου μπορεί να διατηρηθεί. Ενήλικοι θηλυκοί μύες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: μια που εκπαιδεύτηκε σε δοκιμασία εναλλαγής με καθυστερήσεις (delayed alternation task, adaptive group) και μια που εκπαιδεύτηκε στην διαδικασία εναλλαγής (alternation task, non-adaptive group) για 6-9 ημέρες. Η επίδραση της εκπαιδευτικής αυτής διαδικασίας στα επίπεδα άγχους ερευνήθηκε με τις δοκιμασίες ανοικτού πεδίου (Open Field test) και φωτεινού-σκοτεινού πεδίου (Light-dark test), στην χωρική μνήμη αναφοράς με την δοκιμασία διάκρισης μεταξύ βραχιόνων λαβυρίνθου με σχήμα Τ (left-right discrimination task) και στην γνωστική ευελιξία με την ανάστροφη μάθηση (reversal learning). Κατά τον έλεγχο της μνήμης εργασίας, μύες της ομάδας adaptive είχαν υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας σε σχέση με μύες της μη-προσαρμοστικής. Στην δοκιμασία διάκρισης μεταξύ των βραχιόνων δεν παρατηρήθηκε διαφορά στην επίδοση των μυών μετά την εκπαίδευση, αλλά με μικρότερη περίοδο αδράνειας πριν την επιλογή (reduced latency). Σχετικά με την ανάστροφη μάθηση, παρατηρήθηκε ότι μετά την εκπαίδευση της μνήμης εργασίας και οι δύο ομάδες είχαν υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας και μικρότερες περιόδους αδράνειας πριν την επιλογή. Έπειτα από τις συμπεριφορικές δοκιμές, οι εγκέφαλοι των μυών απομονώθηκαν για ηλεκτροφυσιολογικές καταγραφές: είτε απευθείας για την μελέτη της αυθόρμητης δραστηριότητας, είτε 2 εβδομάδες αργότερα για την διερεύνηση LTP. Για την μελέτη της αυθόρμητης δραστηριότητας πραγματοποιήθηκαν καταγραφές πεδίου από τρεις υποπεριοχές του HPC: τις CA1, CA3 και την οδοντωτή έλικα (Dentate Gyrus, DG). Τα αποτελέσματα έδειξαν αυξημένα επίπεδα αυθόρμητης δραστηριότητας και νευρωνικών ταλαντώσεων στον HPC. Τέλος, η επίδραση της εκπαίδευσης της μνήμης εργασίας στην συναπτική πλαστικότητα παρατηρήθηκε 14 ημέρες μετά το τέλος της εκπαίδευσης. Και στις δύο ομάδες σημειώθηκε ενίσχυση του LTP σε σύγκριση με τα ζώα που δεν είχαν εκπαιδευτεί (naive controls). Συνολικά, τα παρόντα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η εκπαίδευση της μνήμης εργασίας οδηγεί σε αυξημένη γνωστική ευελιξία, μεγαλύτερη ισχύ των νευρωνικών ταλαντώσεων καθώς και συναπτική πλαστικότητα που διατηρούνται μακρόχρονα.
Φυσική περιγραφή 44 σ. : εικ. ; 30 εκ.
Γλώσσα Αγγλικά
Θέμα Cognitive flexibility
Long term potentiation
Spontaneous activity
Γνωστική ευεληξία
Μακρόχρονη ενδυνάμωση
Πλαστικότητα
Ημερομηνία έκδοσης 2023-12-08
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Ιατρική Σχολή--Τμήμα Ιατρικής--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
  Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης
Μόνιμη Σύνδεση https://elocus.lib.uoc.gr//dlib/b/5/d/metadata-dlib-1701337408-263214-7847.tkl Bookmark and Share
Εμφανίσεις 1094

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Κατέβασμα Εγγράφου
Προβολή Εγγράφου
Εμφανίσεις : 2