Περίληψη |
Δεδομένης της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας και επομένως της κοινωνίας, τα τελευταία χρόνια, η ανάγκη για σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα είναι απαραίτητη για να εκσυγχρονιστούν παγκοσμίως οι μέθοδοι και τα μέσα που χρησιμοποιούνται. Σε αυτό τον εκσυγχρονισμό εντάσσεται και η εφαρμογή της εκπαίδευσης της Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής και Μαθηματικών (STEM) (Baltsavias & Kyridis, 2020). Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα και πρέπει να συμμετέχουν στην εκμάθηση STEM, ακόμη και από μικρή ηλικία. Ο αυξανόμενος αριθμός μελετών δείχνει συσχέτιση ανάμεσα στις πρώιμες εμπειρίες με θέματα STEM και της μετέπειτα επιτυχίας σε αυτά τα μαθήματα ή στο σχολείο γενικότερα (McClure, Guernsey, Clements, Bales, Nichols, Kendall-Taylor & Levine, 2017).
Η εκπαίδευση STEM έχει ως στόχο την καλλιέργεια διερευνητικών μυαλών και δεξιοτήτων που απαιτούνται στον 21ο αιώνα (Hassan, Abdullah, Ismail, Suhud & Hamzah, 2019), για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων με τη χρήση της καινοτομίας (McClure, et al., 2017). Για αυτό το λόγο, η εφαρμογή στοιχείων STEM στην διδασκαλία των μαθηματικών στην προσχολική εκπαίδευση είναι καθοριστικής σημασίας (Hassan, et al., 2019). Η διαδικασία εκμάθησης των μαθηματικών κατά την προσχολική ηλικία, είναι προγνωστικός παράγοντας για τις δεξιότητες και τις γνώσεις που θα κατακτήσουν τα παιδιά στην μελλοντική ζωής τους (Baltsavias & Kyridis, 2020). Όμως, για να είναι η ενασχόληση με τα μαθηματικά αποτελεσματική και εποικοδομητική, το περιβάλλον της τάξης θα πρέπει συνεχώς να εμπλουτίζεται με ευκαιρίες κατάλληλες και ενδιαφέρουσες (Clements & Sarama, 2016). Σε αυτό μπορεί να συμβάλλει η εκπαίδευση STEM, συμπεριλαμβανομένου του προγραμματισμού ρομπότ (Wan, Jiang & Zhan, 2020).
Η παρούσα έρευνα επιδιώκει να μελετήσει την επίδραση που έχει η εκπαίδευση STEM στα μαθηματικά και συγκεκριμένα σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Πιο αναλυτικά, τα ερωτήματα της μελέτης αυτής είναι τα ακόλουθα:
• Ποιες είναι οι μαθηματικές δεξιότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά με τη διδασκαλία STEM;
• Ποια είναι τα οφέλη των μαθηματικών δεξιοτήτων που αναπτύσσουν τα παιδιά με τη διδασκαλία STEM;
Η έρευνα αυτή έχει χωριστεί σε δύο μέρη, το θεωρητικό και το ερευνητικό.
Τέλος, προτείνεται ένα πρότυπο διδασκαλίας των μαθηματικών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας (4-6), συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης STEM. Το συγκεκριμένο πρότυπο διδασκαλίας έχει σκοπό την εκμάθηση των αριθμών 1-5 σε παιδιά νηπιαγωγείου. Κύριος στόχος μας είναι τόσο η αναγνώριση των αριθμών, όσο και η ποσοτική αντιστοίχιση. Η διδασκαλία βασίζεται κατά κύριο λόγο σε δραστηριότητες STEM και επενδύουμε στην ανάπτυξη δεξιοτήτων προγραμματισμού ρομπότ με τη χρήση της Bee –Bot.
|