Περίληψη |
Η παρούσα μελέτη αποτελεί την πρώτη προσπάθεια της καταγραφής των γνώσεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κρήτη στα θέματα της πρόληψης της μετάδοσης των κοινών παιδιατρικών λοιμώξεων στα σχολεία.
Η έρευνα βασίζεται σε ένα σύντομο ερωτηματολόγιο, που αποτελείται από 15 κλειστές ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις χωρίζονται σε 3 θεματικές ομάδες. Τα γενικά μέτρα πρόληψης της μετάδοσης των λοιμώξεων στο σχολείο και ο ρόλος του εμβολιασμού των παιδιών αποτελούν την ομάδα Α. Οι ερωτήσεις της ομάδας Β ασχολούνται με τον εμβολιασμό των δασκάλων. Η ομάδα Γ περιλαμβάνει ερωτήσεις για τα μέτρα πρόληψης της γρίπη, των δερματικών λοιμώξεων από σταφυλόκοκκο, της φθειρίαση του τριχωτού της κεφαλής των παιδιών, και τα μέτρα πρόληψης μετά από κρούσμα της ιογενούς ή της μικροβιακής μηνιγγίτιδας. Η μελέτη έχει πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου της σχολικής χρονιάς 2018/2019, απευθυνόταν στους νηπιαγωγούς και δασκάλους των δημοτικών σχολείων της Κρήτης και η διενέργεια της έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην έρευνα ήταν εθελοντική και ανώνυμη. Η επεξεργασία των απαντήσεων έγινε με αυστηρούς κανόνες της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Στη μελέτη συμμετείχαν 1198 εκπαιδευτικοί (28,2% του συνόλου των 4246 υπηρετούντων εκπαιδευτικών κατά την διεξαγωγή της έρευνας). Οι δάσκαλοι, που συμμετείχαν ήταν 879 από το σύνολο των 3102 δασκάλων (28,3%). Ο αριθμός των νηπιαγωγών, που συμμετείχε στην έρευνα, ήταν 319 από τους 1144 νηπιαγωγούς (27,8%). Τα περισσότερα ερωτηματολόγια ήταν από το νομό Ηρακλείου 506/1198 (42,2%). Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί εργαζόταν σε σχολεία των πόλεων σε ποσοστό 59,7% (715/1198) και περισσότερα ερωτηματολόγια προερχόταν από τους νεότερους ( <48 ετών) εκπαιδευτικούς 68,2% (818/1198). Στα αποτελέσματα αναφέρονται αναλυτικά οι απαντήσεις των ομάδων Α, Β και Γ. Τα ποσοστά των επιστημονικά ορθών απαντήσεων στα προληπτικά μέτρα έναντι συγκεκριμένων λοιμωδών νοσημάτων είναι σχετικά χαμηλά. Κατά μέσο όρο συγκέντρωσαν οι εκπαιδευτικοί 2 με 3 επιστημονικά ορθές απαντήσεις στα ερωτήματα της ομάδας Γ. Το εύρος των σωστών απαντήσεων ήταν από 0 ως 10 ορθές απαντήσεις (ελάχιστο – μέγιστο σκορ). Το ιατρικό θέμα, που συγκέντρωσε τις περισσότερες σωστές απαντήσεις, ήταν η φθειρίαση του τριχωτού της κεφαλής. Οι συνολικές γνώσεις σε θέματα πρόληψης μετάδοσης των νοσημάτων στα σχολεία – ο δείκτης γνώσεων - υπολογίστηκε από την άθροιση των επιμέρους απαντήσεων. Τα δεδομένα ομαδοποιήθηκαν σε κατηγορίες ανάλογα με τον νομό και τον τόπο εργασίας, το είδος του σχολείου και την ηλικία των εκπαιδευτικών. Η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων δεν διαπίστωσε την ύπαρξη παραγόντων, που διαφοροποιούν τις συνολικές γνώσεις στα μέτρα πρόληψης των λοιμώξεων. Το μόνο στατιστικά αξιόλογο αποτέλεσμα, ο καλύτερος γενικός δείκτης γνώσεων των πιο έμπειρων εκπαιδευτικών σε σχέση με τους νεότερους (3,2 vs 2,8 p<0,001) δεν έχει ουσιαστική σημασία.
Οι απαντήσεις των εκπαιδευτικών στο σύνολο τους μπορεί να δημιουργήσουν την εντύπωση, ότι οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κρήτη δεν έχουν επαρκή και αποτελεσματική ενημέρωση στα θέματα των κοινών λοιμωδών νοσημάτων. Τα αποτελέσματα επίσης υποδηλώνουν, ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι αδιάφοροι στα θέματα της μετάδοσης των λοιμώξεων στο σχολείο. Τα μηνύματα τους, όπως έχουν προκύψει από τη μελέτη, είναι σαφή - η έγκυρη ενημέρωση τους στον τομέα των λοιμώξεις των παιδιών είναι επιθυμητή, αναγκαία και επιβεβλημένη.
|