Your browser does not support JavaScript!

Αρχική    Συλλογές    Τύπος Εργασίας    Διδακτορικές διατριβές  

Διδακτορικές διατριβές

Τρέχουσα Εγγραφή: 3 από 2457

Πίσω στα Αποτελέσματα Προηγούμενη σελίδα
Επόμενη σελίδα
Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000466240
Τίτλος Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ γνωστικής ευελιξίας – ανασταλτικού ελέγχου και αντιληπτής γονικής αποδοχής / απόρριψης στη μέση παιδική ηλικία : ο μεσολαβητικός ρόλος της αναπαράστασης του εαυτού-σε-δράση / Λυσιόβα Αικατερίνη.
Άλλος τίτλος Perceived parental acceptance/rejection and executive functions in middle age : the mediation of action representation
Συγγραφέας Λυσιόβα, Αικατερίνη
Σύμβουλος διατριβής Τσούρτου Βασιλική
Μέλος κριτικής επιτροπής Βασιλάκη Ελένη
Σταματοπούλου Δέσποινα
Βάσιου Αικατερίνη
Κορνηλάκη Αικατερίνη
Κουρκούτας Ηλίας
Μακρής Νικόλαος
Περίληψη Οι εκτελεστικές λειτουργίες (EΛ) είναι στοχοκατευθυνόμενες, γνωστικές διαδικασίες ανώτερης τάξης που βελτιώνονται ραγδαία κατά τη μέση παιδική ηλικία (Burgess & Simons 2005) και επηρεάζονται από τις γονικές συμπεριφορές (Valcan et al., 2018). Συγκεκριμένα η αντιληπτή γονική απόρριψη επηρεάζει τον αυτοπροσδιορισμό και την αίσθηση του εαυτού (Rohner, 2017). Η επίγνωση του κόσμου και του εαυτού είναι σημαντικά συστατικά για τη δράση (Tsakiris et al., 2005) και καθίσταται δυνατή όταν τα παιδιά αναπαριστούν την εμπειρία τους σε έναν γνωστικό χάρτη, όπως την αντιλαμβάνονται μέσα από την οπτική των γονιών τους. Δεδομένου ότι το «αντιληπτικό εύρος» των παιδιών περιορίζεται στις ερμηνείες των άλλων για τον εαυτό τους (Zadra & Clore, 2011) και η αντίληψη του εαυτού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη σκόπιμη δράση, είναι πιθανό η συγκεχυμένη αίσθηση του εαυτού και η χαμηλή αυτοαντίληψη να στρέφουν την προσοχή τους σε αρνητικές συναισθηματικές καταστάσεις που αποπροσανατολίζουν τη δράση τους (Stright et al., 2008). Όταν η αρνητική αυτοαξιολόγηση εισχωρεί στο εννοιολογικό σχήμα για τον εαυτό, τα κίνητρα μειώνονται και η επιτυχία φαίνεται πιο απρόσιτη (Eitam & Higgins, 2014). Στην τρέχουσα συγχρονική μελέτη με δείγμα 177 παιδιά (86 μαθητές και 91 μαθήτριες) του δημοτικού σχολείου, διερευνήθηκε η πιθανή συσχέτιση μεταξύ της αντιληπτής γονικής αποδοχής - απόρριψης, των ΕΛ των παιδιών, και της αναπαράστασης της δράσης τους. Η αντιληπτή γονική απόρριψη αξιολογήθηκε μέσω του ερωτηματολογίου γονικής αποδοχής/απόρριψης, η γνωστική ευελιξία μέσω του τεστ Shape Trailing και ο ανασταλτικός έλεγχος μέσω του τεστ Go/No-Go. Η αναπαράσταση της δράσης διερευνήθηκε με ένα υποθετικό σενάριο όπου τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν πώς θα αντιμετώπιζαν μία απρόβλεπτη κατάσταση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αφενός η αντιληπτή γονική απόρριψη σχετίζεται με μειωμένο εκτελεστικό έλεγχο, αφετέρου η αντιληπτή μητρική εχθρότητα σχετίζεται με αυξημένη γνωστική ευελιξία. Επιπλέον, η επίδραση της αντιληπτής γονικής απόρριψης στις ΕΛ φαίνεται να μεσολαβείται από την αναπαράσταση της δράσης. Συγκεκριμένα, όταν τα παιδιά αντιλαμβάνονται τη γονικότητα ως απορριπτική, ο προσανατολισμός τους προς τη δράση λειτουργεί προστατευτικά, δηλαδή προάγει τον εκτελεστικό έλεγχο. Αντίθετα, η χαμηλού επιπέδου αναπαράσταση δράσης (ή αλλιώς ο προσανατολισμός της νοερής απεικόνισης στην κατάσταση και όχι στη δράση) αποτελεί παράγοντα κινδύνου, δηλαδή προβλέπει τη μείωση του εκτελεστικού ελέγχου.
Φυσική περιγραφή 402 σ. ; 30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Θέμα Action Orientation
Action Representation
Cognitive flexibility
Executive Functions
Inhibition
Perceived Parental Acceptance / Rejection
Αναπαράσταση δράσης
Ανασταλτικός έλεγχος
Αντιληπτή γονική αποδοχή / απόρριψη
Γνωστική ευελιξία
Εκτελεστικές λειτουργίες
Προσανατολισμός δράσης
Ημερομηνία έκδοσης 2024-06-17
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Φιλοσοφική Σχολή--Τμήμα Φιλοσοφίας--Διδακτορικές διατριβές
  Τύπος Εργασίας--Διδακτορικές διατριβές
Μόνιμη Σύνδεση https://elocus.lib.uoc.gr//dlib/3/b/5/metadata-dlib-1721376106-686136-9132.tkl Bookmark and Share
Εμφανίσεις 2

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Δεν έχετε δικαιώματα για να δείτε το έγγραφο.
Δεν θα είναι διαθέσιμο έως: 2027-07-12