Περίληψη |
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η καταγραφή των αντιλήψεων των παιδιών για την κατανόηση της σημασίας της ποιότητας ζωής των παιδιών στο δημοτικό σχολείο, καθώς και η σύγκριση των αντιλήψεων των μαθητών με τις αντίστοιχες που αναδύονται στον πολιτικό και ακαδημαϊκό λόγο. Στην έρευνα συμμετείχαν δύο ομάδες εστίασης της Ε΄ και Στ΄ τάξης του δημοτικού σχολείου (3 μαθητές και 3 μαθήτριες σε κάθε ομάδα) (σύνολο 12 παιδιά), (6 κορίτσια & 6 αγόρια). Το επιλεγμένο δείγμα των μαθητών και μαθητριών προερχόταν από ένα αστικό δημοτικό σχολείο του δήμου Ρεθύμνου και αποτελούνταν από Έλληνες μαθητές και Ελληνίδες μαθήτριες, καθώς και από μετανάστες. Για τους σκοπούς της έρευνας, ως καταλληλότερη επελέγη η ποιοτική μέθοδος και στη συγκεκριμένη εργασία το είδος της ποιοτικής έρευνας που επιλέχθηκε για την καταγραφή των αντιλήψεων των μαθητών σχετικά µε την ποιότητα ζωής τους είναι η µέθοδος των
οµάδων εστίασης (focusgroups). Η συγκεκριµένη µέθοδος θεωρήθηκε ιδανική, διότι σκοπός της έρευνας ήταν να αποκτηθούν οι πληροφορίες σχετικά µε τα συναισθήµατα, τις αντιλήψεις και τις συµπεριφορές των οµάδων όσον αφορά στο ρόλο που ενδέχεται να παίζει για αυτές η ποιότητα ζωής. Ως εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν οι ερωτήσεις των ομάδων εστίασης και τα δεδομένα παρήχθησαν από τις απαντήσεις των μαθητών. Η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης. Τα ερωτήματα της έρευνας αφορούν τις απόψεις των παιδιών για την ποιότητα ζωής των παιδιών, κατά πόσο αυτές προσεγγίζουν τον ακαδημαϊκό και τον πολιτικό λόγο, αν υπάρχουν κοινά στοιχεία και διαφορές. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως παρόλο που γίνεται προσπάθεια προώθησης του ποιοτικού ελεύθερου χρόνου στο σχολικό και στο οικογενειακό πλαίσιο από πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα, αυτό δεν έχει επιτευχθεί ακόμη. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης συμφωνούν με πολλές ελληνικές αναφορές ότι η ποιότητα ζωής των περισσότερων παιδιών διαμορφώνεται ανάλογα με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση των οικογενειών τους. Όσο μεγαλώνουν τα παιδιά τόσο αυξάνουν οι εργασίες-υποχρεώσεις τους με αποτέλεσμα να αντιλαμβάνονται το σχολείο ως περιοριστικό για τον ελεύθερο χρόνο τους. Επίσης, λόγοι όπως η μη ευελιξία του ωρολόγιου προγράμματος οδηγεί σε δυσκολίες εφαρμογής δημιουργικών προγραμμάτων οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ακαδημαϊκός και ο πολιτικός λόγος απέχουν από τις αντιλήψεις των μαθητών.
|