Περίληψη |
Καθώς το πρόβλημα με τις προσκρούσεις πτηνών ανάγεται πλέον ως μία από τις βασικότερες αιτίες αεροπορικών ατυχημάτων με σημαντικά κόστη για τις αεροπορικές εταιρίες, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη, σε κάθε αεροδρόμιο, να υλοποιηθεί διαχειριστικό σχέδιο πρόληψης των προσκρούσεων των πτηνών σε αεροσκάφη Η παρούσα Διατριβή προσπαθεί, για πρώτη φορά, στην Ελλάδα να ορίσει, καταγράψει και αναλύσει τον λεγόμενο κίνδυνο από τις προσκρούσεις των πτηνών στα αεροσκάφη και με βάσει τις αρχές της ολοκληρωμένης περιβαλλοντικής διαχείρισης, να τον αξιολογήσει και να προτείνει διαχειριστικά μέτρα και τεχνικές στα πλαίσια μιας ενιαίας επιστημονικά αποδεκτής διαχειριστικής στρατηγικής, για την ύφεση ή και την εξάλειψή του. Παράλληλα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πρωτοκόλλου εκτίμησης και διαχείρισης του κινδύνου καθώς φαίνεται ότι στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό η έννοια του κινδύνου συχνά παρανοείται, δεν αναλύεται συνολικά ή συγχέεται με τη ζημιά που αυτός προκαλεί. Έτσι, με γνώμονα τις Οδηγίες του Διεθνούς Οργανισμού Αεροπλοΐας, αναλύονται οι πληθυσμοί των πτηνών που παρατηρούνται περιοδικά ή μόνιμα στο αεροδρόμιο της Καβάλας καθώς και τα είδη πτηνών που το μεγαλύτερο κίνδυνο για τα αεροσκάφη και κατόπιν προτείνονται τρόποι ύφεσης ή εξάλειψης αυτού λαμβάνοντας υπόψη ότι στο αεροδρόμιο της Καβάλας παρατηρείται το 39% των προσκρούσεων με πτηνά που καταγράφονται σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια ενώ βάσει της σύμβασης RAMSAR αποτελεί καταφύγιο διεθνούς σημασίας για τα μεταναστευτικά και κυρίως τα υδρόβια πουλιά. Παράλληλα στα πλαίσια εκτίμησης του κινδύνου γίνεται η καταγραφή των βασικών φυσικών και ανθρωπογενών παραγόντων προσέλκυσης πτηνών στο αεροδρόμιο, η κατασκευή χαρτών κατανομής των πτηνών, εντός και πέριξ του αεροδρομίου καθώς και η κατανομή των κατευθύνσεων των βασικών ειδών – στόχων της ορνιθοπανίδας που ελλοχεύουν και το μεγαλύτερο κίνδυνο για την ασφάλεια πτήσεων προκειμένου να γίνει εκτίμηση, αξιολόγηση και διαχείριση του κινδύνου καθώς χάραξη μιας γενικώς αποδεκτής μεθοδολογίας και στρατηγικής πρόληψης του κινδύνου στα αεροδρόμια. Επιπλέον, στα πλαίσια της ολοκληρωμένης διαχείρισης κινδύνου δόθηκε ιδιαίτερη σημασία (πέραν του οικολογικού τομέα) και στον κοινωνικο-οικονομικό τομέα προκειμένου να αμβλυνθούν οι «συγκρούσεις» μεταξύ της χρήσεως γης του αεροδρομίου με έμφαση στην ασφάλεια πτήσεων και των χρήσεων γης πέριξ του αεροδρομίου, που επηρεάζουν την ασφαλή - για το πλήρωμα και το επιβατικό κοινό των αεροσκαφών - λειτουργία του.
|