Your browser does not support JavaScript!

Διδακτορικές διατριβές

Τρέχουσα Εγγραφή: 36 από 77

Πίσω στα Αποτελέσματα Προηγούμενη σελίδα
Επόμενη σελίδα
Προσθήκη στο καλάθι
[Προσθήκη στο καλάθι]
Κωδικός Πόρου 000440902
Τίτλος Οι δασκάλες στη συγκυρία του αλυτρωτισμού
Άλλος τίτλος Female teachers in the context irredentism
Συγγραφέας Πρέκα, Μαρία
Σύμβουλος διατριβής Αβδελά Έφη
Μέλος κριτικής επιτροπής Φουρναράκη Ελένη
Αναστασόπουλος Αντώνης
Περίληψη Η συγκεκριμένη έρευνα εντάσσεται στο πεδίο ανίχνευσης των αναδυόμενων μορφωτικών και επαγγελματικών δυνατοτήτων για τις γυναίκες στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Κεντρικό αιτούμενο αποτελεί η διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους συγκροτούνται οι Αρσακειάδες δασκάλες ως ιστορικά υποκείμενα το χρονικό διάστημα από το 1880-1913, τότε που κάποιες από αυτές αναλαμβάνουν να διδάξουν την ελληνική γλώσσα και να εγχαράξουν την ελληνική εθνική συνείδηση στους πληθυσμούς των διαφιλονικούμενων περιοχών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Άξονα εγγραφής της έρευνας συνιστούν οι εκπαιδευτικές πολιτικές που παράγονται στο ελληνικό κράτος και διαχέονται στις ελληνορθόδοξες κοινότητες στη βάση της υλοποίησης των αλυτρωτικών διακυβευμάτων που επιβάλλει η συγκυρία. Η ιχνηλάτηση της πορείας των διδασκαλισσών τον 19ο αιώνα περνά μέσα από την ιχνηλάτηση της πορείας της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (ΦΕ), γιατί σε όλη τη διάρκεια του αιώνα αυτού τα σχολεία και τα διδασκαλεία της κατέχουν ηγεμονική θέση στον τομέα της στοιχειώδους και επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Εξετάζοντας τη ΦΕ ως μηχανισμό αναδεικνύεται ένας μίτος που τη συνδέει με τους επίσημους και ανεπίσημους θεσμικούς φορείς με τους οποίους συνεργάζεται για την εκπαίδευση των διδασκαλισσών. Ο μίτος είναι η πρακτική των υποτροφιών. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι το διδασκαλείο από την ίδρυσή του (1842) ανάγεται σε ατμομηχανή της Εταιρείας. Έτσι, η ΦΕ στηρίζοντας τη στρατηγική της στο τρίπτυχο υποτροφίες – κρατική επιχορήγηση – θεσμική κατοχύρωση, καταφέρνει να δρα ανασχετικά σε οποιαδήποτε προσπάθεια ίδρυσης διδασκαλείου από άλλο φορέα, είτε ιδιωτικό είτε ακόμη και από το ίδιο το κράτος μέχρι το 1914. Η πρακτική των υποτροφιών λειτουργεί στο πλαίσιο της έρευνάς μας ως σημείο συνάρθρωσης μεταξύ της ΦΕ και του Συλλόγου προς διάδοσιν των ελληνικών γραμμάτων (ΣΔΕΓ). Ο ΣΔΕΓ, συλλογικότητα που ιδρύεται στην Αθήνα το 1869 και εξελίσσεται σε έναν επίσης ηγεμονικό μηχανισμό στο πεδίο που επιχειρεί να δράσει –της διάδοσης των ελληνικών γραμμάτων στις ελληνορθόδοξες κοινότητες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, και κυρίως στη Μακεδονία–, χορηγεί υποτροφίες σε κορίτσια από τη Μακεδονία, προκειμένου να σπουδάσουν δασκάλες στα διδασκαλεία της ΦΕ και να επιστρέψουν να διδάξουν στο γενέθλιο τόπο. Η έρευνα αποκαλύπτει, μέσα από τις διαδρομές που χαράσσει η πρακτική των υποτροφιών, την ταυτότητα του ΣΔΕΓ, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ιδρύεται και οι οποίες του επιτρέπουν να αναδειχθεί σε ηγεμονική συλλογικότητα, τον «τόπο» της εγκατάστασής του –μεταξύ ιδιωτικού και κρατικού–, τις ιδιόμορφες σχέσεις του με το ΥΠΕΞ και τους τρόπους μέσω των οποίων αναδεικνύεται σε ένα άτυπο «Υπουργείο Παιδείας» με αιχμή της δράσης του τις ελληνορθόδοξες κοινότητες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ιδιαίτερη έμφαση στη Μακεδονία. Με δυο λόγια, η συγκεκριμένη έρευνα αφηγείται την ιστορία δύο συλλογικοτήτων από τις μακροβιότερες στην Ελλάδα· της ηγεμονικής και εξωστρεφούς Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, η οποία αυτοπαρουσιαζόταν ως «εθνωφελές» και «φιλανθρωπικό» «καθίδρυμα» και του εξίσου ηγεμονικού αλλά εσωστρεφούς Συλλόγου προς διάδοσιν των ελληνικών γραμμάτων, ο οποίος απέφευγε γενικά να αυτοπαρουσιάζεται. Η αφήγησή μας εκτιμούμε ότι φωτίζει πλευρές των δύο συλλογικοτήτων-μηχανισμών, τις οποίες εσκεμμένα άφηναν –και εξακολουθούν να αφήνουν– στο σκοτάδι. Από την άλλη, η συγκεκριμένη έρευνα αφηγείται την ιστορία των υποκειμένων που σχετίζονται με αυτούς τους μηχανισμούς. Για την ακρίβεια, δίνει χώρο στα υποκείμενα, τους επιτρέπει να δείξουν πώς σκέφτονται και οργανώνουν τη ζωή τους, πώς δρουν για να επιτύχουν ό,τι σχεδιάζουν συχνά μέσα σε συνθήκες κοινωνικά και πολιτικά ακραίες. Έστω και μέσα από τη δική μας αφήγηση, ακούγεται η φωνή των πρώτων μορφωμένων εργαζόμενων γυναικών, των διδασκαλισσών, οι οποίες όχι μόνο αναλαμβάνουν να κρατήσουν τα ηνία της δικής τους ζωής αλλά και αυτά των οικογενειών τους ως αρχηγοί και στυλοβάτες τους.
Φυσική περιγραφή 2 Τ. ; 30 εκ.
Γλώσσα Ελληνικά
Θέμα Associations
Associations for the dissemination of greek letters
Collective subjectivities
Female education
Female teachers
Female thechers education
Foucault
Gender
Gender relations
Greece
Greekorthodox Communities
Irredentism
Ministry of Education
Ministry of Foreign Affairs
Nineteenth Century
Ottoman Empire
Societies
Society for the promotion of education and learning (Philekpedeftiki eteria, Arsakeio)
Technologies of the Self
Undergraduates Education of Teachers Associations Greek Associations
Έμφυλες σχέσεις
Αλυτρωτισμός
Αρσάκειο
Δέκατος ένατος αιώνας
Δασκάλες
Εκπαίδευση διδασκαλισσών
Εκπαίδευση κοριτσιών
Ελλάδα
Ελληνορθόδοξες κοινότητες
Οθωμανική αυτοκρατορία
Συλλογικές υποκειμενικότητες
Σύλλογοι
Σύλλογος προς διάδοσιν των ελληνικών γραμμάτων
Τεχνολογίες εαυτού
Υπουργείο Εκκλησιαστικόν και Δημόσιας Εκπαιδεύσεως
Υπουργείο Εξωτερικών
Φιλεκπαιδευτική εταιρεία
Φουκώ
Φύλο
Ημερομηνία έκδοσης 2015-10-21
Συλλογή   Σχολή/Τμήμα--Φιλοσοφική Σχολή--Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας--Διδακτορικές διατριβές
  Τύπος Εργασίας--Διδακτορικές διατριβές
Μόνιμη Σύνδεση https://elocus.lib.uoc.gr//dlib/c/1/0/metadata-dlib-1624873697-20710-6694.tkl Bookmark and Share
Εμφανίσεις 234

Ψηφιακά τεκμήρια
No preview available

Κατέβασμα Εγγράφου
Προβολή Εγγράφου
Εμφανίσεις : 21